GSM-R, стандартът за дигитална радио комуникация, бързо превзема европейските железници. 32 компании от почти всички страни в Западна и Централна Европа вече са избрали тази технология. GSM-R стандартизира и улеснява железопътните комуникации, вкл. и извън националните граници. В началото на септември експерти на Kapsch CarrierCom AG активираха европейската железопътна радиосистема и в Словакия, по международния железопътен възел Братислава–Сенец. Участъкът е част от най-важния трансевропейски железопътен коридор ІV (Берлин–Прага–Братислава–Будапеща–Истанбул), който минава през София.
“Първо започнахме с инсталацията на GSM-R в Германия, след това инсталирахме нови комуникационни мрежи в Чехия и Словакия, а сега се разширяваме към югоизточна Европа”, каза Томас Шопф, член на борда на директорите на Kapsch Carrier Com АG, която изгражда GSM-R мрежите съвместно с канадския доставчик на телекомуникационно оборудване Nortel.
GSM-R може да се превърне скоро в технологичен избор и за България. Технологията би допринесла за модернизация на железопътната и комуникационна инфраструктура у нас, през която минават шест важни пан-европейски транспортни коридора.
България е една от първите европейски страни, които вече са реализирали тестов проект за ERTMS – новата сигнална и контролна система за Европа. До момента у нас е изградено само първо ниво от системата на основата на кабелна мрежа. Технологията GSM-R би могла да осигури в бъдеще безжично предаване на железопътни сигнали и данни.
Ако подобна GSM-R система се въведе в България и в съседните ни страни, международните пътнически и търговски влакове ще имат нужда само от една комуникационна мрежа, посочват от Kapsch. Товарните влакове ще се обработват по-бързо на границата и същевременно ще бъдат предавани на железопътната компания на съседната страна. Това спестява време и повишава конкурентоспособността на железниците спрямо пътния транспорт.
Благодарение на GSM-R, железопътните компании могат по-добре да планират доставките си от вида „Just in time”, като подобряват и транспортните си услуги.
Внедрената в Словакия комуникационна инфраструктура се състои от няколко подсистеми. Такива са мобилният превключващ център и системите за управление на мрежата, базовите GSM-R станции, участъците с радио антени и, накрая, крайните устройства (GSM-R мобилни телефони и бордови устройства), които се инсталират във влака.
След успешния старт на пилотната система, Словашките железници планират да сменят всички важни международни железопътни връзки с новата дигитална, комуникационна система. Най-важните линии, с дължина над 3665 километра са част от пан-европейски коридори, които свързват железопътните линии от Централна и Източна Европа с тези от Западна Европа.