ЕС е длъжник по отношение на мерките за стимулиране на електрическата мобилност, заяви евродепутатът Петър Курумбашев, на конференция, посветена на развитието на градската мобилност, днес в София.
„Време е да започнем да мислим с малко по-далечен хоризонт – за това как ще живеем след 10 или 20 години”, смята евродепутатът. Но според него, преди да отправим претенциите си към общината, към правителството, към Европейския съюз, трябва да се обърнем първо към себе си.
„Когато говорим за развитието на електрическата мобилност, първите адресати на нашето послание сме самите ние, гражданите. Готови ли сме да си сменим чипа? Готови ли сме да пътуваме с автомобили, които не са наши, с автомобили, които са електрически; с коли, с които не сме толкова шумни, когато потегляме?”, заяви Курумбашев.
По неговите думи, много сме втренчени в това, което се случва в България през последния месец и като че ли не мислим за това как ще живеем с хоризонт 2020 или 2030 г. „Целта на тази конференция е именно да преместим фокуса”, каза още Курумбашев.
Евродепутатът припомни, че е вносител на едни от най-острите предложения по отношение на директивата за енергийна ефективност на сгради. „С румънския ми колега Дан Ника предложихме на 50% от паркоместата в сградите, които предстои да бъдат построени в рамките на ЕС, да са предвидени места за зареждане на електрически автомобили”.
Друго негово предложение е да бъде въведен определен дял за електрически превозни средства при търговете за общински и държавни поръчки. „Защо парковете ни да не бъдат почиствани от електрически машини? Част от камионите, които извършват дейностите по почистване, също могат да бъдат електрически. Бих искал да видя и поне 100-150 електрически автобуса в София”, каза Курумбашев.
„Европейският съюз е длъжник по отношение на своето законодателство за стимулиране на електрическата мобилност. В България има някакви първоначални опити и минимални усилия в това отношение, но все още сме твърде далеч от конкретни и работещи инициативи, които да имат влияние върху пазара. Не е редно държава, която има 100 млрд. лв. вътрешен продукт, да отделя 1 млн. лв. [за електрическа мобилност]”, подчерта евродепутатът.
Той даде за пример Франция, където държавата субсидира с 5000 евро покупката на електромобил, а в Румъния субсидията е 10 000 евро. „Стандартът в Румъния не е по-висок от този във Франция. Става въпрос за начин на мислене”, допълни Курумбашев.
Да вървим към промяна на микса на превозните средства, увеличавайки дела на електрическите и водородните такива, препоръча той.
„Целта ни е да направим градския транспорт по-атрактивен и по-удобен, за да можем да привличаме все по-вече хора да го използват”, заяви от своя страна кметът на Столична община Йорданка Фандъкова.
Първите 20 електрически автобуса ще се включат в системата на градския транспорт до края на годината. „Надявам се, че до два-три месеца ще бъде обявена и нова процедура за закупуване на още 30 електробуса”, каза още Фандъкова.
Видяла жабата, че подковават вола, та и тя си вдигнала крака. В тази връзка смея да припомня, че София, а и цяла България (особено районите на големите консуматори като Пловдив, Бургас, Варна и др.) са пребогати с достатъчно количество екологично чиста ГЕОТЕРМАЛНА енергия. Съоръженията за добив на подобна биха се изплатили за по-малко от година. Но – както казват американците – си требе политик с топки. Демек, който да се опълчи на досегашната енергиина мафия, включваща производителите на газ, тръбички, хъбчета и тям подобни.