За ИТ пазара в България – и в частност мониторния – предстоят добри времена. „Оптимист съм, защото смятам, че нашият пазар се разви от едно базово ниво и сега минава на етап, в който потребителят е много по-осъзнат”, казва Мартин Лечев, представител за България, Македония и Албания на MMD – компания, известна с мониторите Philips и AOC.
На среща с партньори и медии в Банско MMD отбеляза 10-годишния си юбилей като част от най-големия производител на монитори в света TPV и разкри технологични тенденции и данни за пазара – оценяван на 119 млн. броя годишно в света, докато продажбите у нас са в диапазона 115-120 хиляди.
„Потребителят започна да купува продукти, които му трябват, продукти, които му помагат да си върши работата по-добре или да прекарва свободното си време по-пълноценно. Мисля си, че ни очакват доста добри времена”, сподели Мартин Лечев в интервю за TechNews.bg.
Г-н Лечев, изнесохте данни, че пазарът на монитори в България е около 115-120 хиляди бройки годишно. Какви са дяловете на Philips и AOC?
Първо искам да уточня, че тази цифра – 120 000 – идва от изследователската компания Context, която измерва пазара в цяла Европа на базата на данни за продажбите и вноса във всяка страна от самите вендори. През миналата година [2018] нашите две марки имат общо около 20% пазарен дял – 12% за AOC и 8% за Philips. Тази година очаквам да постигнем почти 25% дял за двата бранда.
С какви темпове нараства пазарът?
Пазарът ни отбеляза слаб ръст през миналата година – с около 5%, както е в цяла Европа. Но една голяма сделка може да го отклони от естествения му ход. Тази година, например, има запитване за 16 000 броя монитори в държавната администрация, които за пазар като нашия, биха довели до сериозен ръст.
Хубавата новина е, че средната цена на мониторите се покачва. Докато пазарът ни има ръст от 5% в бройки, като сума ръстът е около 10%. Това е добре за бизнеса, защото означава по-големи приходи.
Българският пазар на монитори е една хилядна от световния, но да се работи на него сигурно е не по-малко предизвикателство, отколкото на големите пазари?
Разбирам, че всеки иска да расте и да работи на по-голям пазар. Но за мен е важно, че TPV наистина обръща внимание на малка България. Дори пазарите в Македония, Албания и Косово представляват интерес за тях.
Фактът, че фирма като TPV, която произвежда почти всеки трети монитор в света, има представител тук, показва, че за компанията-майка е важно да поддържа значителен дял дори на пазар, който е 1/1000 от световния. Нашата компания расте, и то на много големи пазари, което ми дава спокойствие за българския пазар.
Всъщност, каква е връзката между Philips, TPV и MMD.
Съгласно лицензно споразумение с Philips, TPV има право да произвежда телевизори, професионални дисплеи и монитори с холандската марка. MMD е юридическото лице в Европа, което се използва за продажби и маркетиране на монитори и бизнес дисплеи, брандирани с марката Philips, а от 2012 г. и с AOC, която е собствена марка на TPV.
Освен като лицензодател Philips ангажирана ли е по друг начин?
Philips играе важна роля в поддържане на качеството. Тя присъства с акционери в TPV и съблюдава продуктите, които са произведени от TPV с марка Philips, да бъдат с качество над средното или по-високо.
Ние предлагаме монитори Philips, произведени от TPV, но на пазара има също медицинска техника, осветителни тела и доста голяма гама домакински електроуреди с марка Philips, които държат средно или по-високо ниво на качество. Тяхното изискване е ние да не произвеждаме евтини, нисък клас монитори, тъй като Philips не е марка за нискокачествени продукти.
Има хора от Philips в нашия офис, моите колеги често се срещат с представители на Philips. Всички продукти с марката Philips, които се произвеждат от TPV, присъстват в глобалния сайт Philips.com. А това е ясно послание към крайния клиент – Philips продължава да стои зад качеството на тези продукти.
Как сте организирали бизнеса си в България?
Ние работим само през дистрибутори, не продаваме директно на крайни клиенти, нито на ритейл търговци или по-малки дилъри. Имаме три дистрибутора – Солитрон, ТехВижън и Поликомп – и мисля, че работим успешно с тях.
Аз съм агент на компанията MMD, респ. на TPV, имам договор с тях и съм на практика представител на марката. Моите функции са по-скоро в това да ги свържа с клиентите, да подпишем договор за годишни доставки, да изберем гама, да ценообразуваме и съответно да помогна за всичко – внос, логистика и сервиз да се случат на територията на България.
Звучите оптимистично. Какво подхранва ентусиазма ви относно българския пазар?
Аз съм оптимист, защото виждам, че нашият пазар, който беше доста базов, се разви и сега минава на етап, когато потребителят е много по-осъзнат. Потребителят започна да купува продукти, които му трябват, продукти, които му помагат да си върши работата по-добре или да прекарва свободното си време по-пълноценно.
Смятам, че когато един клиент мине тази първа стъпка, втората стъпка е да направи още по-разумна покупка. Виждам как все по-често клиентите търсят не просто монитор, а конкретни характеристики – неща, които съвпадат в достатъчно голяма степен с това, за което те правят конкретната покупка.
Оптимист съм, тъй като индустрията се развива и предлагаме все по-добри продукти. Пазарът расте, защото продуктите минават в една по-различна плоскост – с по-висока резолюция, повече входове, Type-C интерфейсът става стандарт. Очакваме до 2-3 години Type-C да стане толкова масов, колкото са USB 2.0 и USB 3.0, и не само в мониторите, но и в мобилните телефони, компютрите и таблетите.
Виждам големи перспективи в развитието на такива удобни решения и смятам, че нашият пазар, който беше на дъното, оттук нататък има възможност само да расте. Гледайки тенденциите в света и Европа, нямаме опция да се върнем назад. Ще вървим само напред.
Геймингът също ми дава позитивни очаквания, защото България е много ангажирана в това направление. Посетих няколко изложения в Гърция и Румъния и искам да похваля българските геймъри, които са на много високо ниво. Нашите отбори заемат челни места в гейминг класациите.
Мисля си, че ни очакват доста добри времена. Да се надяваме само да сме здрави!