Двупартиен екип от американски сенатори внесе в понеделник законопроект, който изисква от компаниите за социални медии да разкриват повече информация за данните, които събират, и за това колко печелят от своите потребители.
„Dashboard Act” има за цел да помогне на потребителите да разберат цената на използването на услугите на социалните мрежи, които принципно са безплатни, отбелязва CNBC. Операторите на търговски данни с повече от 100 милиона активни потребители месечно ще бъдат задължени да разкриват вида на данните, които събират от потребителите, и да дават „оценка на стойността на тези данни”.
Също така от дружествата ще се изисква да подават годишен доклад, който разкрива договори с трети страни, включващи събиране на данни, и да позволят на потребителите да изтриват някои или всички от събраните от тях данни.
„От години компаниите за социални медии казват, че техните продукти са безплатни за потребителите. Но това не е вярно – плащате с данните си вместо с портфейла си”, коментира Марк Уорнър, единият от сенаторите, внесли законопроекта.
Facebook, една от компаниите, които ще бъдат засегнати от законопроекта, вече разкрива показател, който дава известна видимост за стойността на данните на нейните потребители. Социалната мрежа споделя средния доход на потребител в тримесечните си отчети за приходите, подадени в Комисията за ценни книжа и борси. В последния си доклад Facebook съобщи, че генерира средно по 6,42 долара приходи на потребител.
Въвеждането на Dashboard Act е поредната стъпка на законодателите от двете страни на пътеката, които отдавна заплашват с регулаторни действия най-големите интернет компании. В ход е и друг законопроект, известен като „Не проследявайте”, който дава възможност на потребителите да се откажат от събирането на данни.
Големите технологични компании се сблъскват с нарастващ контрол от страна на антитръстовите регулатори във Федералната търговска комисия и Министерството на правосъдието на САЩ. Сенатори настояват за още законови регулации на поведението на технологичните гиганти, отговорни за данните на потребителите.
През април бе представен законопроект, който забранява на онлайн платформите с повече от 100 милиона активни потребители да използват „тъмни шаблони”, които са предназначени да убедят потребителите да предоставят повече информация. Пример за това е подканата за достъп до телефонни или имейл контакти като изискване за използване на платформата.