Нов вододел: защитата на данните от „свързаните” коли

Данните от свързания автомобил могат да се използват по начин, който не бихме желали
(снимка: CC0 Public Domain)

65% от хората, които скоро са си купили автомобил или планират да купят в близко време, разчитат на една или повече онлайн функции на колата в сегашния си автомобил. 54% обаче са загрижени за сигурността на данните и за това кой как може да използва техните данни. Това показа наскоро проведено проучване на Engine Insights.

В анкетата 19% от хората споделят, че опасенията за безопасността на данните им могат да ги накарат да се откажат от покупката на „свързан” автомобил в бъдеще. Опасенията им не са неоснователни. Задълбочавайки се в темата за данните от свързаните автомобили, лесно можем да доловим, че наред със самите автомобилни производители има доста „трети страни”, които се интересуват от нашите данни.

Кой се интересува от данните ни

На първо място това са градските власти. Те се нуждаят от тези данни, за да създават по-добри системи за управление на трафика в града. Колко коли преминават по коя улица по кое време – за тях тази статистика е интересна. Заедно с тях от същите данни се интересуват и службите, които са ангажирани с поддръжката на пътищата, навременната и адекватна сигнализация, първата помощ при пътни инциденти.

След тях се нареждат организациите, които имат чисто комерсиален интерес от данните на свързаните коли. Например, застрахователните компании биха платили за надеждна информация за поведението на един шофьор: как кара, с каква скорост по какви пътища се движи, колко често „набива” спирачки, има ли навика да преминава кръстовищата „на мръсно жълто” и т.н.

Рекламният бизнес също иска да знае всичко за всеки автомобил на пътя и за неговия водач, за да може да показва таргетирани реклами. Ако един автомобил се движи по път, на който след 10 км има бензиностанция със заведение и магазин, рекламната система на това място „трябва” да знае колко гориво има в колата и дали има нужда от зареждане, а защо не и да узнае дали в колата няма деца, които биха измолили родителите си да им купят играчка от магазина.

Все повече хора осъзнават, че тези данни са обект на многостранен интерес. Според проучването на Emgine, 65% от всички скорошни и бъдещи купувачи на автомобили имат силен интерес да разберат как личната им информация се обработва от компаниите. В допълнение, 50% настояват, че са в крак с иновациите в технологията на превозните средства, като например автономната кола.

Колосален обем данни

В светлината на тези вълнения шокиращо бе скорошното разкритие на Вашингтон пост колко много данни се събират и натрупват в един „свързан” автомобил относно неговия собственик. Експеримент, проведен от журналисти на изданието и автомобилни инженери, разкри, че бордовият компютър на системата за информация и развлечение събира локационни данни заедно с колосално количество информация от смартфона на собственика: колко пъти по кое време с кого е говорил (включително име, телефон, контакти и евентуално снимки на хората, с които е говорено), посетени адреси с информация какво има там (например железария, бензиностанция) и т.н.

Проучването на Emgine отчита, че страховете за защитата на данните са универсални, обхващащи всички поколения – от най-старите до най-младите. С други думи, всички са наясно как анонимността им на пътя скоро ще изчезне напълно. Над половината от всички изследвани възрастови групи декларират пълното си съгласие с твърдението, че „мисля, че данните от свързани автомобили могат да се използват по начин, който не бих желал”.

Доверието

Интересен акцент в изследването е въпросът за доверието като един от основните проблеми между производителите на автомобили и техните потребители. Когато на скорошните и бъдещите купувачи на автомобили е предоставен списък с автомобилни марки и са запитани дали им се доверяват за защитата на личните данни, хората дават доста ниски оценки на всички автомобилни марки.

Все пак японският автомобилен производител Toyota е оглавил списъка на най-доверените марки с 20% дял на потребителите. Honda се класира на второ място с 19%, Chevrolet е на трето място с 16%, а Ford и Lexus споделят пето място с 14%.

Коментар