Поверителността като пречка за AI в ежедневието

Над една трета (36%) от младите европейци не се замислят никога за сигурността на своите смарт уреди, сочи проучване на Samsung (снимка: CC0 Public Domain)

Почти 9 от 10 европейци (88%) изразяват притеснения относно поверителността на личните си данни, сочи ново проучване на Samsung на фона на нарастващото интегриране на интелигентните технологии и изкуствения интелект в ежедневието. Но за по-голямата част от потребителите тези опасения се ограничават до техните телефони – въпреки че другите смарт устройства в дома също събират лични данни и също са уязвими към заплахи.

Samsung изследва мнението на над 8000 анкетирани от поколението на милениалите (известни още като поколението Y) и поколението Z в цяла Европа и разкрива, че над една трета (36%) от младите европейци не се замислят никога за сигурността на своите смарт уреди.

За сравнение, един на всеки двама (490%) мисли за поверителността на своите мобилни телефони ежедневно – тревожен пропуск, като се има предвид колко свързани са станали умните устройства, а броят на умните домове в Европа се очаква да нарасне до над 100 милиона до 2028 г.

Проучването подчертава колко трудно може да бъде управлението на личните данни за тези поколения – един от пет души (20%) счита, че е твърде сложно, а 75% намират това за стресиращо. Испания е начело в класацията на европейските страни, в които управлението на личните данни се счита за най-стресиращо (88%), следвана от Гърция (75%),Франция (75%) и Италия (75%).

Загрижеността на потребителите по отношение на поверителността е различна – от страх от финансови кражби (67%) до притеснение, че метаданните се използват за тяхното идентифициране (56%).

Резултатите от проучването сочат, че съществува сериозен пропуск в знанията по отношение на поверителността. Голяма част от хората искат да имат контрол над личните си данни, когато става въпрос за технологии. Всъщност, 8 от 10 (80%) поставят тези съображения на първо място при покупката, наред с познанията си за марката.

Но въпреки нарастващата информираност, много хора все още се чувстват неподготвени да предприемат конкретни действия:

  • Само 13% споделят, че се чувстват „много добре” осведомени по въпросите на поверителността
  • Само половината (48%) са информирани за данните, които техните приложения и устройства събират за тях;
  • Трима от всеки 10 (31%) приемат настройките по подразбиране, без да ги разбират напълно;
  • Почти две трети (64%) смятат, че никога не могат да контролират напълно поверителността на данните на своите устройства;
  • Над две трети (67%) призовават за по-добро осведомяване по отношение на личните данни и поверителността;
  • Само един на всеки двама (50%) потребители споделя, че вярва, че брандовете се отнасят сериозно към защитата на техните лични данни.

Тези опасения спират потребителите да се възползват от пълния потенциал на най-новите технологии. Почти всеки пети (18%) не споделя данни между смарт устройства през последната година поради опасения за сигурността, което показва, че европейците не се възползват напълно от свързания начин на живот и по-добрите ползи за начина на живот, които той може да донесе.

Въпреки това, малко над 6 на 10 души (62%) казват, че биха били по-отворени към пълното приемане на изкуствения интелект и технологиите за интелигентни домове, ако разбираха по-добре ползите от тях за начина им на живот и се чувстваха сигурни, че данните им са защитени (64%).

От персонализирани отстъпки при пазаруване (17%) до актуализации за интелигентни домове (15%) и съобразени с индивидуалните нужди препоръки за пътувания (15%), много хора признават, че пропускат ежедневни подобрения поради, неяснотата около начина, по който се обработват данните им.

Коментар