Интернет започва да изритва маркетинг пирамидите

TikTok е особено атрактивна платформа за продавачите от МЛМ схеми
(снимка: CC0 Public Domain)

Неотдавна, когато TikTok обяви актуализирана версия на своите „насоки на общността”, едно малко допълнение се оказа изненадващо. В рамките на част от политиката, забраняваща различни видове измами, компанията стана първата голяма социална медия, която официално заяви, че многостепенният маркетинг (МЛМ) е забранен. Новата клауза „помага на нашата общност да разбере какво да очаква от TikTok и какво да ни докладва”, каза говорител на фирмата тогава. „Това допълнително помага да се защитят хората, особено тези, които може да са уязвими или не знаят какво е МЛМ”.

Като брой на думите редакцията е малка, нищожна дори. Но в широкия контекст на онлайн медиите и МЛМ бизнеса промяната е огромна. В днешно време МЛМ процъфтява най-вече онлайн. Там валят предложения за „лесно изкарване на пари” и страховити самопризнания на всевъзможни особи как дадени продукти са променили живота им, отбелязва Tech Republic.

Повечето хора, които се присъединяват към компании за многостепенен маркетинг, трябва непрекъснато да набират още и още хора за своя „екип”. Така те печелят своите пари. Когато привличат хора и правят „екип”, те получават дял от приходите, които този човек генерира със своите продажби. Всеки от екипа бива насърчаван да вербува и други мераклии за бърза печалба. Колкото по-високо застава човек в тази стълбица, толкова по-голям дял от приходите получава. Хората на върха на пирамидата могат да печелят големи суми. Хората отдолу обикновено печелят малко или нищо.

TikTok е атрактивна платформа за продавачите от МЛМ схеми, защото там могат да публикуват кратки видеоклипове за своите придобивки – за спечелена кола, например. По този начин има шанс да привлекат повече наивници към своята „пирамида”. Могат също така да показват видеоклипове с кутии с нови продукти – не само на своите последователи, но на всеки, който може да види съдържанието. Оттам биха могли да привлекат непознати в своя Instagram профил или Facebook страница и да ги вербуват по-лично.

Набирането на наивници е жизненоважно за МЛМ. А социалните медии са жизненоважни за набирането.

Facebook, например вече е залята от МЛМ търговци. Те бродят из тематичните групи и се свързват лично с хора, писали за своите грижи и проблеми, за да им предложат вълшебно решение. Например, тематичните групи за здраве, здравословно хранене и конкретни здравни проблеми са „златна мина” за МЛМ търговците на хранителни добавки, билки и екстракти, витамини и етерични масла и др.

Връхлетялата през 2020 г. пандемия се оказа „златна треска” за МЛМ бизнеса. От една страна, мнозина се боят за здравето си и търсят билки и добавки, с които да укрепят имунитета си. От друга страна, мнозина останаха без работа и търсят каквато и да било възможност за изкарване на пари. В тази обстановка „да работиш от дома си, когато и колкото поискаш, без ограничения” звучи привлекателно.

Хората, които получават „безценните” предложения на МЛМ търговци, рядко са толкова наивни, че да се хвърлят в „бизнеса” веднага. Начинът, по който продавачите атакуват отделни лица с лични съобщения, вече „мирише” отдалеч. Търговците са склонни да вербуват нови колеги с копирани, безлични съобщения, които обикновено започват с фалшиво любезно обръщение. Според пазарни наблюдатели, днес „хората, които са се обявили срещу МЛМ, са повече от когато и да било по-рано”.

В YouTube има цяла общност от творци, които са се фокусирали върху „излагането” на фалшивите обещания на МЛМ. В Reddit се формира поток на противниците на МЛМ, който има 674 000 членове.

Въпреки че светът, който критикува, е огромен, съставен от милиони продавачи, тази противоположна сила привлича внимание и редовно ражда хитове, които се разпространяват мълниеносно. В TikTok видеоклиповете с етикет #antimlm са гледани повече от 34 милиона пъти, а отделни автори, които се фокусират върху бързите обяснения на измамите с многостепенни маркетингови дейности, имат десетки хиляди последователи.

„Вярвам, че хората са докладвали за МЛМ търговци в приложението за измамно поведение много преди TikTok специално да забрани бизнеса”, казва Хедър Рейнбоу, създател на TikTok, която подхвана темата за МЛМ в акаунта си през март. Това стана в отговор на скока в набирането на наивници, забелязан покрай началото на пандемията.

TikTok потвърди, че Рейнбоу е права: МЛМ съдържанието е премахвано системно, преди компанията да добави уточняващата формулировка към своите насоки. „Тази актуализация се ръководи от ангажимента ни към благосъстоянието на нашата общност и предоставянето на повече прозрачност на нашите политики”, каза говорителят на TikTok.

TikTok има няколко причини да се пази от многостепенния маркетинг, което може да помогне да се обясни защо е единствената основна социална медийна платформа, която възприема такава изрична и категорична позиция спрямо тях. Единият аргумент е като цяло твърде младите потребители. Те могат да бъдат особено податливи на грандиозните обещания за многостепенен маркетинг. В миналото компанията е имала нееднократни схватки с пирамидално организирани измами, насочени специално към младежи.

Друг аргумент се крие в историята на приложението. Компаниите за многостепенен маркетинг са законни на много места по света и обикновено полагат усилия да се разграничат от незаконните пирамидални схеми (а дали са всъщност различни е въпрос на постоянен дебат). Но TikTok е рожба на компанията-майка ByteDance, базирана в Китай, където многостепенният маркетинг е бил напълно незаконен от 1998 до 2005 г., а в момента ключовият елемент на бизнес модела на МЛМ – способността на продавача да прави комисионни от продажбите на наети лица – все още е против закона там.

Експертите са впечатлени от хода на TikTok, но същевременно казват, че едва ли нещо ще се промени съществено. Надали ще има голяма разлика, защото всеки, който набира за МЛМ онлайн, знае как да играе по правилата на всяка платформа, за да постигне най-добри резултати. Хитрите търговци ще използват различни думи, различни хаштагове – въобще всичко, което е легално – за да отговорят на условията. Те ще намерят различен начин да вършат същото и в новата обстановка.

Коментари по темата: „Интернет започва да изритва маркетинг пирамидите”

добавете коментар...

  1. Ерин

    Маркетингът е най безмсленото изобретение на психопат глобалистите което и ценово товари потребителите води до такова ненужно разхищение на ресурси,че първи трябва да бъде забранен и унищожен.Всеки трябва сам да купува само това , което му е абсолютно крайно нужно и брандирането на каквото и да било ненужно трябва да се наказва с затвор.Точно маркетолозите превърнаха планетата в клоака.

  2. ха

    Стоките с МЛМ са по-скъпи от стандартните такива, защото директната агитация (от клиентите) вдига нивото на търсенето и така се вдигат и цените на продуктите. В този ред на мисли бонусът от МЛМ който получава човекът, рекламирал продукта е за сметка на клиента.

  3. :o)

    А едно време имаше “Пловдивските игри” – ти сложи 10 лева в този пощенски плик, изпрати на някой си, той ще сложи 20 и така накрая до теб ще върнат 100 лева
    😀

  4. Към анонимния

    Ще ти кажа каква е разликата. В традиционния бизнес не те задължават да си търсиш хора, на които да им рекламираш продукта, ти казваш на когото си искаш, когато си поискаш и АКО поискаш 🙂

  5. Anonymous

    Всекидневно щом споделим от къде сме си купили някой продукт, ние правим МЛМ, но безплатно, дори не подозираме. Каква е разликата между МЛМ (т.нар.маркетинг на много нива) и традиционния бизнес? Срещате някой, който Ви пита откъде си купихте тази чанта. Вие без да се замисляте, че споделяйки правите МЛМ, но безплатно му давате нужната информация къде да отиде. Клиентът си купува, но производителя не Ви казва даваме Ви бонус за това, че ни изпратихте клиент. И вместо при Вас, този бонус отива при някой друг. Но ако производителят работеше на принципа на МЛМ, същия този бонус щеше да дойде направо при Вас, вместо при някой друг.

  6. Anonymous

    Ponzi Hunter:
    Harry Markopolos and His Dogs of Fraud

  7. Anonymous

    След като не успя да оспори научната валидност на проклет хартия за продуктите на Herbalife, многомилиардната MLM компания прибегна до правни заплахи, за да я публикува.

    В изследвания въпросния материал документирано намирането на тежки метали в Хербалайф продукти, продавани в Индия.

    Медицински изследователи публикуваха изследването след смъртта на пациент и потребител на продукти на Herbalife, починал от остра чернодробна недостатъчност.

    Трима професори от Бразилия се свързаха с Elsevier, издателят на оригиналния вестник, с искане да „оттеглят статията поради липса на доказателства“ .

    Първоначално Elsevier постъпи правилно и помоли авторите на статията да отговорят на опасенията на Herbalife.

    Те го направиха и Elsevier публикува както опасенията на Herbalife, така и опровержението на автора.

    Според писмото, получено от Elsevier, авторите са Flávio AD Zambrone, Cristiana L. Corrêa и Lígia MS Amaral – всички те работят в Planitox.

    Според един от авторите на оригиналната статия, Planitox е компания, финансирана от Herbalife.

  8. Anonymous

    BehindMLM:
    The latest MLM news and reviews

Коментар