Една от многото области, които графенът обещава да промени за добро, е строителството: той може да укрепи строителни материали като бетон и асфалт. Чудните свойства на супер-веществото ще бъдат изпробвани в първо по рода си изпитание, което сега започва, на една големите пътни артерии в Обединеното кралство: графенът ще бъде вложен в износващия слой на асфалтовата настилка по протежение на участък от магистрала А1.
Съставен от един лист въглеродни атоми, подредени по модел на пчелна пита, графенът предлага невероятна здравина и гъвкавост. Вграждайки го в асфалта, учените се надяват да разработят и тестват пътни настилки, които издържат много по-дълго и следователно струват по-малко като поддръжка.
Още през 2017 г. две италиански компании разработиха асфалтов материал, легиран с добавка на графен, което намалява вероятността настилката да омекне в жегата и да се напука при студ под въздействието на големи натоварвания, припомня NewAtlas. Този продукт, известен като Gipave, включваше и пластмасови пелети и наскоро беше положен по протежение на участъци от някои британски пътища като част от експеримент, за да се види как може да удължи живота на повърхността.
В новия опит ремонтиращите ще добавят графена към сместа на място. Пътната администрация ще изстърже съществуващия асфалт в продължение на 4,8-километров участък от А1, ще добави суровия графен на място и след това ще нанесе прясната смес на повърхността – техника, която се сочи като първа в света.
„Лабораторните изпитания са успешни и на място в Нортъмбърленд ще направим първото в света приложение на графен в пътното производство”, казва Греъм Ват, мениджър на британската национална агенция по пътната поддръжка (National Highways).
Изпитанията се провеждат заедно с изследователи от Университета в Манчестър, където графенът е изолиран за първи път през 2004 г. Оттогава учените от университета продължават да откриват вълнуващи нови свойства на материала и да разширяват неговото приложение.
„Революционният” проект за износващия слой трябва да бъде завършен на 3 ноември. След това поведението му ще бъде проследено, за да се види как графенът удължава живота на пътя.
Абе бяла държава ей. Не като една група фирми в обръч да открадне държавните парици
и да остави след себе си чисто нови пътища на вълни дупки и да се разпадат 🙂