Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) заяви, че нейните специалисти не могат да потвърдят заплаха от 5G оборудването за самолетните системи. Така смята и британският регулатор CAA, според който няма потвърдени случаи на смущения на авиационното оборудване от 5G мрежи. В същото време Министерството на САЩ продължава да изразява загриженост от новото поколение комуникации.
Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) многократно е заявявала, че операторското 5G оборудване може да представлява заплаха за системите, инсталирани на самолетите, и преди всичко за радиовисотомерите.
В тази връзка американските оператори трябваше да отложат пускането в експлоатация на мрежи от пето поколение в сантиметровия диапазон (C-Band). В САЩ се опитват да решат проблема с усилията както на операторите, така и на съответните ведомства.
В Обединеното кралство обаче засега не се наблюдават проблеми. В края на годината CCA заяви, че въз основа на резултатите от взаимодействието с други национални регулатори не е установен нито един прецедент, при който 5G оборудването би създало смущения в работата на авиационни системи. Но агенцията предпазливо посочва: „Работата в миналото не е гаранция за бъдещи сценарии”.
Радиовисотомери, за които 5G оборудването може да представлява заплаха, според FAA, работят в честотния диапазон 4,2-4,4 GHz, отбелязва The Register. В същото време честоти от 3,7–3,98 GHz бяха разпределени за сантиметровия обхват на 5G мрежите в Съединените щати и 3,4–3,8 GHz в Европа.
Европейската агенция също излезе с изявление, подобно на британското в края на миналата година, в което се посочва: „EASA не успя да открие наличието на опасни условия”.
Но FAA все още има поне две неща, за които да се тревожи, според анализатора Бил Рей от Gartner. В САЩ оборудването за камери работи с по-висока мощност, отколкото в Европа (1585W срещу 631W). Освен това все още никой не знае със сигурност колко ефективни са на практика честотните филтри на радиовисотомерите, предупреждава анализаторът.