Обновена карта на подводните интернет кабели в света показва увеличаване на пропускателната способност на международните канали. Към началото на 2023 г. са налични 529 кабела и 1444 наземни станции по целия свят. Картата, създадена от TeleGeography, показва също хъбове, които комбинират няколко кабела, имена на доставчици, ширини на каналите и други данни.
В региона на EMEA (Европа, Близкия изток и Африка) се наблюдава активно полагане на подводни кабели, показва картата. Много държави, както в Африка, така и в Близкия изток, получават нови възможности чрез проектите Equiano и 2Africa. Докато Марсилия остава доминиращия интернет порт в Средиземно море, съоръженията в Барселона, Генуа и Крит нарастват по важност и устойчивост.
Азиатско-тихоокеанският регион традиционно се нуждае от силна кабелна инфраструктура и затова не е изненадващо, че в периода 2022-2024 г. планира да пусне в експлоатация нови подводни кабели на стойност 6 милиарда долара – те ще свързват Азия и Океания. Някои кабели в региона ще следват уникални маршрути. Например Echo и Bifrost ще осигурят директна връзка от Сингапур до САЩ, докато Apricot ще свърже Япония и Сингапур за първи път чрез маршрут на изток от Филипините.
В Северна Америка новите кабели ще се появят както на източното, така и на западното крайбрежие, с планирани портове в Канада и Мексико за транстихоокеанския маршрут. Предвижда се полагане на нови кабели във Флорида. Освен наскоро пуснатия в експлоатация кабел EllaLink, подводните маршрути за данни от Южна Америка традиционно са свързани със САЩ. Тази тенденция ще продължи с активиране на кабелите Firmina, Carnival Submarine Network-1 и AMX-3/Tikal.
Наличната честотна лента на международните канали, използвани от мрежовите оператори, почти се удвои от 2020 до 2022 г., достигайки 3,9 Pbps, отбелязва TeleGeography. Почти 82% от капацитета на междурегионалните маршрути се падат на САЩ и Канада. В същото време САЩ постепенно губят водещата си роля, тъй като все повече нови кабели свързват директно други региони на света – Европа с Африка, Близкия изток и Азия, благодарение на което се развива и „евроцентричният” модел .
Но въпреки активното развитие на подводната инфраструктура, има много проблеми, свързани с осигуряването на нейната работа. Подводната инфраструктура е изложена на множество заплахи, поради изменението на климата, а политическите проблеми в някои региони затрудняват полагането и експлоатацията на кабели. Обединеното кралство дори закупи специален кораб за защита на подводни кабели.