Електромобилите спират устрема към кръговата икономика

Светът на електрониката може би ще смогне скоро да използва 100% рециклирани материали в батериите, но електромобилите ще се окажат предизвикателство за рециликлирането (снимка: CC0 Public Domain)

Новината, че Apple ще използва 100% рециклиран кобалт в своите батерии към началото на 2025 г., е знакова за цялата ИТ индустрия. Но рециклирането на батерии днес е изправено пред нови предизвикателства с нахлуването на електрическите автомобили. И този проблем ще се окаже труден за решаване.

Телефонът на мнозина от нас всъщност се явява почти продължение на ръката. Той, както и всеки друг телефон, и таблет, и лаптоп бива захранван от литиево-йонна батерия, неразделна част от личната ни електроника днес.

Добивът на металите, с които се изграждат тези батерии, е свързан с огромни щети за околната среда и за хората, живеещи в районите на мините. Замърсяват се почви, реки, езера, въздух; природата бива натровена, а с нея и хората, обитаващи въпросните региони.

Всички тези проблеми започват да нарастват, тъй като използваме все повече мобилна електроника и все повече батерии. Но проблемът обещава да нарасне експоненциално с популяризирането на електрическите превозни средства.

Apple и нейното обещание

Миналата седмица Apple обяви, че батериите ѝ ще използват 100% рециклиран кобалт от 2025 г. Фактът, че още едно голямо име в технологичния свят поема подобен ангажимент показва „накъде духа вятърът“.

Рано или късно всички уважаващи себе си марки ще се ангажират със 100% рециклиране на кобалта в батериите. Това, навярно, ще „повлече крак“ и не след дълго ще стане норма да се рециклират на 100% и други материали, използвани за направата на електрониката, включително и пластмасата.

Всъщност новината на Apple касае рециклирането не само на кобалта. Компанията също така обяви, че до 2025 г. планира да използва рециклирани редкоземни елементи в своите магнити (те участват в безжичното зареждане на телефоните), както и рециклирани материали от калаеното спояване и златното покритие на платките.

Кобалтът

Вероятно не е случайно, че кобалтът е на преден план в този анонс. Металът се превърна в нещо като емблема на всички потенциални щети, които добивът причинява в името на индустрията на мобилните джаджи.

Кобалтът е ключова съставка в литиево-йонните батерии и днес се добива предимно в Демократична република Конго, където, наред с екологичните щети от минното дело, дейността е свързана и с нарушения на човешките права като принудителен труд.

Всъщност, към 2022 г. Apple вече използва около 25% рециклиран кобалт в батериите си в сравнение с 13% предходната година. И, както се посочва в нейния анонс, само след няколко години целият кобалт във всички „батерии, проектирани от Apple“ ще бъде от рециклирани източници.

Нови предизвикателства

Когато става въпрос за рециклирането на материали, много хора говорят вече за „кръгова икономика“, при която всичко, което е било използвано в досегашните уреди, се преработва или възстановява, за да работи отново в нови устройства.

Големият проблем в устрема към кръгова икономика обаче са… електромобилите. Батериите, излизащи от остарелите електрически коли, могат да се използват за производство на нови, с нулево (или много малко) добиване на нови суровини. Но за да се случи това, трябва да са налице приблизително толкова „стари“ батерии, колкото нови електромобили идват на пътя. А това няма как да се случи.

Електрическите превозни средства тепърва набират популярност. Все повече държави забраняват продажбата на ДВГ-автомобили от някоя бъдеща година, най-вече около 2030-2035 г. Това е тенденция, която се приветства от желаещите да се намалят въглеродните емисии, но се оказва, че решаването на един екологичен проблем – CO2 емисиите – идва с цената на бума на друг екологичен проблем – добива на кобалт и редкоземни елементи.

Меко казано: днес няма достатъчно електромобили, които да „слизат от пътя“ заради старост – и няма да има още известно време. Ще има недостиг на рециклирани материали. Ако всички производители на електромобили и електроника пожелаят да използват само рециклиран кобалт, например, просто няма да има достатъчно за всички.

Предимството на бизнеса с електроника

Въпреки тази плашеща картина, ИТ индустрията най-вероятно няма да страда и няма да има затруднения да изпълни обещанията си за използване на рециклиран кобалт, казва Ханс Ерик Мелин – ръководител на Circular Energy Storage, консултантска фирма, специализирана в рециклирането на батерии. Така е, защото преносимите устройства се захранват с литиево-йонни батерии от десетилетия.

Благодарение на старите ни електронни устройства, използвани още през 90-те и началото на 2000-те години, днес на пазара има доста кобалт за рециклиране. Така че има всички шансове нашите бъдещи мобилни телефони да бъдат захранвани от батерии, в които е вложен 100% рециклиран кобалт.

На превозните средства това постижение ще им отнеме малко повече време…

Коментари по темата: „Електромобилите спират устрема към кръговата икономика”

добавете коментар...

  1. Ивайло Димов

    Актуална информация … към 2021-2022.
    След масовото навлизане на LFP батериите в които няма никакъв кобалт ситуацията малко се прояснява. А с навлизането на натриевите батерии, с които и лития не е фактор, трябва да се признае, че всички пари, които се наливат в развойна дейност дават резултат.

  2. Иван

    Затова чакаме масовото навлизане на натриевите батерии, в които няма литий и кобалт.

Коментар