В световната практика е установено, че най-сигурният начин за повишаване безопасността на водачите на велосипеди и електрически тротинетки е чрез развитие на велосипедната инфраструктура. Това заявиха от Българската асоциация за електромобилност във връзка с проекта на Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за организация на движението на територията на Столична община, засягащ индивидуалните електрически превозни средства (т.нар. електрически тротинетки).
„Живеем в 2023 г., когато в София, една европейска столица, няма нито една свързана велосипедна алея с друга. Говорим за почти 100 км велосипедна инфраструктура, от която една голяма част е или в окаяно състояние или не е изградена спрямо стандартите установени от държавата. Вносителите на промените дават примери с други европейски столици, но забравят да споменат, че в градове като Виена, Берлин, Париж и други велосипедната инфраструктура е с дължина десетки пъти повече километри”, казват от Асоциацията в становище, разпространено до медиите.
В мотивите на предложените промени за движението на електрическите тротинетки е посочено „повишаването на безопасността на пешеходците”. Това е приоритет, който Българската асоциация за електромобилност припознава от основаването си, като същевременно е убедена, че „безопасността е тясно свързана с разширяване възможностите за придвижване с електрически тротинетки и велосипеди, а не с тяхното ограничаване”.
Асоциацията вижда няколко проблема, които промените ще породят в София:
- Ограничава се движението на електрически тротинетки и велосипеди през парковете, без да се предложат алтернативни варианти за преминаване в тези региони.
- Невъзможността водачите на тротинетки да преминават през парковете, ще ги принуди да се влеят в трафика, което ще застраши допълнително тях самите. Масов мотив за преминаване през парковете с индивидуални превозни средства е, че това е единственият безопасен начин да се стигне от точка А до точка Б.
- Друг вариант пред водачите на тротинетки ще бъде да се върнат отново на колите, увеличавайки допълнително задръстванията и рисковете от наистина сериозни катастрофи.
- В допълнение, много семейства с деца карат колела в парковете за забавление, а с посочените промени това на практика ще им бъде забранено. Нещо повече – единствената възможност децата да карат колела ще се окаже на улицата. И това е в името на безопасността?
- Вносителите споменават единични инциденти с електрически тротинетки, сякаш това е масова практика, но успоредно с това са налице стотици, ако не и хиляди сериозни инциденти с автомобили годишно.
„Отново напомняме, че повечето водачи на електрически тротинетки са слезли от леки коли. Нека не забравяме, че всяка електрическа тротинетка (независимо дали е под наем или лична) е преди всичко една кола по-малко на пътя!”, казват от Асоциацията, която е притеснена от факта, че няма изградена ясна визия за развитието на велосипедната инфраструктура и градската мобилност на територията на Столична община.
Асоциацията предлага следните ключови мерки:
- В най-кратки срокове да започне обществено обсъждане за изграждане на стратегия за градската мобилност на територията на Столична община и достигането на поне 500 км велосипедна инфраструктура до 2030 година.
- Изграждане на велосипедни трасета през големите паркове най-късно до края на 2024 година.
- Развитие на велосипедните паркинги.
- Разрешената скорост на територията на парковете да е 15км/ч. Това е компромисно решение и за двете страни и по никакъв начин няма да се застраши здравето на пешеходците, но и няма да се ограничи този по-безопасен, удобен и екологичен персонален транспорт.
Електрическите тротинетки са доказано по-безопасни от автомобилите, които отнемат стотици животи годишно и причиняват увреждания на хиляди хора, посочиха от Асоциацията. На този фон инцидентите с електрически тротинетки са единици. Същевременно изследванията показват, че повечето водачи на тротинетки са слезли от автомобили.
„Нещо повече – електрическите тротинетки са естествено решение на много от най-значимите проблеми на съвременните градове – претоварен трафик и задръствания, мръсен въздух, липса на достатъчно паркоместа, високи нива на шум и др. Затова и вярваме, че подкрепата за електрическите тротинетки и велосипедите е цивилизационен избор за всяка местна власт”, заключиха от Асоциацията.
Адмирирам!
Дано не остане глас в пустиня. Не виждам някой длъжен да отговори на тези искания.
Не трябва да има МПС в парковете.
…важното е Тронитенки да има….
ако може с AI, GPT, GPS, WiFi и RGB подсветка
Значи скоро докато се рзхождаме из парковете ще виждаме куки из храстите с радари.