Производителите и доставчиците на батерии за съхранение на ВЕИ енергия ще трябва да отговарят на нови, по-широкобхватни изисквания съгласно регламент на ЕС за акумулаторите. Много компании все още не са наясно какво означава това за техния бизнес – за проектирането на продуктите, за процесите и системите за управление. Какво предстои?
Новият регламент на ЕС за батериите постепенно ще наложи разширени и нови изисквания към производителите на батерии, вносителите, дистрибуторите и „доставчиците на услуги“ чрез акумулатори. Новото законодателство ще се прилага за всички видове батерии без изключение.
Законодателните изисквания варират в зависимост от типа батерия и се различават в зависимост от приложението, обхващайки съхранението на ВЕИ енергия, електрическата мобилност, батериите за мобилни телефони най-малките батерийни системи.
Регламентът включва определяне на въглеродния отпечатък на всеки продукт, задължително наличие на рециклирани материали и поддържане на цифрови паспорти наред с разширено задължение за грижа за веригата за доставки, обяснява Ялджън Йолмез, ръководител на отдела за оперативни и инвестиционни рискове в немския орган за тестване TÜV SÜD.
Новият регламент разделя фирмите на няколко групи, включително доставчици на услуги за батерии като монтажници, компании за рециклиране, предприятия за поддръжка и ремонт, фирми за услуги за тестване и сертифициране и компании за логистика и преработка.
Въпреки че различните типове батерии имат различни стандартни изисквания, всички батерии трябва да отговарят на изискванията на Европейския съюз „Conformite Europeenne“ (CE) от август 2024 г. Производителите, търговците и доставчиците на услуги трябваше да докажат, че техните продукти отговарят на изискванията на регламента.
CE съответствие
Компаниите трябваше да се подготвят предварително, да адаптират своите производствени процеси и системи за управление на качеството в съответствие с това, а производствените им мощности – да бъдат одитирани или инспектирани. Особено важно е необходимите документи за съответствие не само да бъдат налични, но и да са актуализирани.
Резултатите от инспекциите и одити също се вземат предвид. Инспекциите на производството са задължителни в някои случаи, а в други – не; ключовият момент е, че производствените процеси и мерките за осигуряване на качеството са важни за процеса на CE, но не спомагат непременно за постигане на продуктовите стандарти. Обратно, съответствието с всички технически стандарти за продукта не е непременно гаранция за съответствие с CE, казва Йолмез.
Цифров паспорт
Регламентът изисква CO₂ отпечатъкът на батерията да бъде показан в т.нар. цифров паспорт на батерията. Той следва да е достъпен чрез QR код на устройството. Много компании все още не са наясно какви данни трябва да предоставят и откъде могат да ги получат.
Оценката на CO₂ отпечатъка включва, наред с други неща, извличането на суровини, всички транспортни маршрути в рамките на производствения процес, както и процеса на рециклиране, който се очаква да се приложи за батерията в края на жизнения цикъл на продукта.
Рециклирани материали
В бъдеще батериите ще трябва да съдържат определено количество рециклирани материали. Има задължителни минимуми. Предвиждат се специфични квоти за батериите в промишлени и автомобилни приложения от 2031 г. Тези батерии трябва да се състоят от поне 16% рециклиран кобалт и 6% рециклиран литий и никел.
Новите изисквания постепенно ще започнат да се прилагат и за фотоволтаични акумулатори за енергия и други стационарни батерии от 2031 г. Има също така изисквания за етикетиране, връщане и изхвърляне на оборудването.
Вериги за доставки
Друга важна новост касае осигуряването на „отговорни“ вериги за доставка на минералите и редкоземните елементи, използвани в батериите. Компаниите трябва да помогнат да се гарантира, че техният добив няма отрицателно въздействие върху човешките права, условията на труд или околната среда. Прилагането и документирането на тази прозрачност на практика е предизвикателство, особено за малките и средните компании.
Качество и безопасност
В допълнение към многото нови и преди всичко свързани с устойчивостта изисквания, новият регламент за батериите поставя голям акцент върху качеството, безопасността, производителността и издръжливостта на батериите.
Наред с други неща, система за управление на качеството трябва да бъде установена и демонстрирана в производството на батерии за електрически превозни средства, устройства за електрически велосипеди и системи, използвани за стационарно съхранение на енергия. Батериите трябва да отговарят на техническите стандарти повече от преди.
Компаниите, които произвеждат, продават или инсталират батерии, като например тези, използвани за съхранение на слънчева енергия от покривни соларни панели, трябва да отговарят на „стъпаловидни“ изисквания в зависимост от вида на батерията и приложението.
Компаниите трябва да преразгледат веригите си за доставки и да документират дела на рециклираните материали в своите батерии от 2027 г. нататък. Те трябва и да се подготвят за отчитане на CO₂, тъй като разкриването на въглеродния отпечатък на продукта ще бъде задължително от 2026 г.
Инсталаторите трябва да гарантират, че спазват новите изисквания за етикетиране и обратно изкупуване, при това още когато проектират и инсталират системи за съхранение на енергия чрез батерии.
После викат що Тръмпизма настъпвал!