Електромобилите постепенно станаха актуална тема в обществото и нова задача в дневния ред на повечето автомобилни производители. Те се отличават с нулеви вредни емисии, което е важно особено в градската среда, и най-ефективно използват енергията измежду всички возила. Освен позитивите обаче има и негативи, пише GreenTech.bg.
Холандското правителство вижда електрическите автомобили като единствено решение за екологичен и енергийно ефективен транспорт. В страната на лалетата са решени да извлекат максимални ползи от този нов вид превозни средства, затова са направили щателен анализ на предимствата, негативите и рисковете от електромобилите. Изводите им бяха представени у нас по време на конференцията “Разумно използване на енергията, водата и отпадъците за опазване на планетата”, организирана от Виа Експо в НДК.
Няколко неща са важни за разпространението на електрическите автомобили, освен приемливата цена. Това са:
- пробегът (изминавано разстояние с едно зареждане);
- наличието на електропреносна инфраструктура;
- стандартизираният дизайн на конекторите за презареждане;
- общата цена на притежание;
- сигурността;
- остатъчната стойност на колата и батериите.
Спорно е доколко електрическите автомобили са екологични наистина, посочи Каспър Зом от Auto Recycling, Холандия, напомняйки, че макар собствено да нямат вредни емисии, те черпят енергия от „традиционни“ електрически мрежи, които разчитат на въглища и газ, косвено допринасяйки за отделянето на въглероден двуокис.
Все пак холандците от Auto Recycling са изчислили, че електрическите автомобили отделят 30% по-малко вредни емисии в сравнение с традиционните си събратя. Този процент ще се променя занапред заради все по-стриктните регулации на ЕС за въглеродния двуокис и използването на все повече алтернативни горива.
„Ние вярваме, че енергията за електро-автомобилите трябва да идва от екологично чист източник – вятър или слънце,“ казва Зом.
В Auto Recycling са изследвали и екологичните ефекти от самото производство на електромобили. Сред тях има и позитивни, и негативни. Така например, за производството на електро-возилата се използва много повече вода в самия производствен процес. В същото време това производство се характеризира с по-малко шум и по-малко фини прахови частици, както и по-малко киселинно замърсяване.
Сред дългосрочните тенденции, които холандците отчитат в анализа си на пазара, е надигането на нови пазарни сили в сферата на електрическите автомобили. Става дума за „нашествието“ на Китай и Индия на тази арена.
Сред въпросите, които следва да се разглеждат, е и този за очаквания недостиг на литий за литиево-йонните батерии на електромобилите, както и недостигът на редки земни елементи. Дали литият е толкова рядък и ще се изчерпи? Изводът на Auto Recycling е, че това няма да се случи.
Огромни литиеви залежи са налице в Боливия, Чили, Китай и Аржентина. Проектите за бъдещото производство на литий сочат цифри, които без съмнение ще осигурят необходимия елемент, дори и при много динамично развитие на сектора и нарастване на търсенето.
Проблем обаче са редките земни елементи, казва Зом. Те наистина са оскъдни, а търсенето им расте главоломно заради използването им в производството на соларни системи, вятърни турбини и други зелени продукти.
Не на последно място холандците са оценили и въпроса какво и колко от един електромобил може да се рециклира – т.е. каква е остатъчната стойност на колата и батериите. Материалите без съмнение могат да се рециклират. Могат да се рециклират и двигателите – подменят се части, почистват се или се регенерират.
За батериите обаче е спорно доколко могат да се рециклират. Технологично това е възможно, но ако се прилага, се отделят много вредни емисии, а цената е висока.
Това поражда въпроса дали точно батерията е най-добрият източник на енергия за колата. Засега изводите на холандските специалисти са, че по-добър източник от литиево-йонната батерия няма. Затова си струва да се поработи над технологиите за рециклиране на батериите.