Интересът към мобилния интернет и иновационни услуги е изключително голям, дори за пазарите с висока степен на насищане, показва ново изследване на института за маркетингови и социологически проучвания GfK потребителите в Австрия, Хърватска, Словения, България, Сърбия, Македония и Беларус, където оперира mobilkom austria group.
Най-голям потенциал за растеж имат компаниите от групата в Източна и Югоизточна Европа. Във всяка една от страните са били анкетирани по 400 частни и бизнес клиенти.
"Мобилният телефон е крайно необходимо средство както в личния живот, така и в работата. Въпреки наличието на национални различия по отношение на достъп и услуги, напредъкът е факт във всички страни", коментира Борис Немсич, главен изпълнителен директор на Telekom Austria Group и на mobilkom austria.
В Австрия и България много от потребителите ползват мобилния апарат като алтернатива на фиксирания телефон: приблизително 1/3 от клиентите на мобилни услуги в двете държави нямат фиксиран телефон вкъщи.
В останалите страни почти всяко семейство ползва такъв. Въпреки това, с изключение на Беларус, във всички държави приблизително всеки втори потребител би желал да спре фиксираната си линия и да говори само от мобилния апарат. И в момента повечето разговори се провеждат чрез мобилните телефони.
Подобрение в качеството на живот чрез мобилния телефон се отбелязва главно при бизнес сегмента: клиентите са особено удовлетворени в Сърбия, България и Беларус.
Проучването разкрива също зависимост между бизнес производителността и технологичната екипировка. Повече от 3/4 от анкетираните се чувстват по-ефективни с настоящото си технологично оборудване, отколкото са били преди две години.
Потребителите навсякъде се съгласяват обаче, че най-важният отличителен белег на мобилния телефон е възможността да бъде потърсена помощ навсякъде и по всяко време. Това твърдение е подкрепено от близо 100% от изследваните във всички държави. Приблизително осем от десет отговорили в България, Хърватска, или Македония не се чувстват комфортно, когато е изключен мобилният им телефон.
Все по-голяма значимост се отдава на потреблението на услуги за мобилен пренос на данни: най-запалени се оказват индивидуалните клиенти в Австрия и Хърватска, а пазарите в Сърбия и Беларус показват най-голям потенциал.
Интересни резултати се отчитат при потреблението на услугата SMS. В почти всички страни над 70% от частните клиенти се възползват от нея. Изключение прави само България, където този дял е под 50%. Сърбите и хърватите са пристрастени към тази услуга, като изпращат и получават между 30 и 40 съобщения седмично. Проучването показва, бизнес секторът отдава сериозно значение на този вид комуникация: делът на потребителите, които ползват услугата, е между 55% и 96%.
Един от най-интересните резултати е влиянието на SMS върху писмения и говоримия език на младите хора и в културно изражение. Според над 56% от участвалите в проучването, SMS-ите оказват силно влияние върху речта, а около 57% от сърбите и македонците смятат, че кратките съобщения повлияват значително и върху културата.