Тайната на успеха на японските мега-корпорации постепенно се прокрадва и у нас, настанявайки се в предприятия, които са гъвкави и възприемчиви към добрите практики в бизнес-управлението.
Liebherr, Festo, Sensata, Rollplast са сред фирмите у нас, които направиха серия от съвместни посещения в своите производствени центрове, за да споделят рецептата на подобрените си процеси на работа. Общото между всички тях е, че са въвели „20-те ключа” – методология, която прави производството по-бързо, по-евтино и по-ефективно.
Това е често срещана, традиционна практика в Япония – група фирми си организират поредица от гостувания в производствените центрове на всяка една от тях, в няколко поредни дни. Всяка фирма-домакин споделя с останалите какво е подобрила в работата си и как го е постигнала.
У нас това се случи за първи път в последните дни на инициатива на Некст Консулт (Next Consult), а серията достигна своята кулминация с първата международна конференция за LEAN в България – днес в столичния хотел Балкан.
Подходът е възникнал преди близо 50 години в компанията Toyota – понастоящем водещ производител на автомобили в света. По същество става дума за общоприложима „рецепта” как да се произвежда повече с по-малко ресурси и с все по-тясно доближаване до желанията на клиента.
„Клиентът вижда даден продукт и е готов да плати за него – за хубавите материали, които вижда, за хубавите цветове, дизайн, удобство. Това, което той не вижда, са нашите косвени разходи за създаване на устройството – сградата ни, сметките ни за телефон, бензина за колите на доставчиците”, разказа Тошко Петков, партньор „Бизнес консултиране” в Некст Консулт.
„В такъв случай за нас е важно да решим кое е това, което е важно за клиента, кое му дава стойност. Което не носи стойност, трябва да се редуцира. Останалото трябва да се оптимизира и в крайна сметка всички да се фокусираме върху това, за което клиентът иска да плати”, допълни той.
„Въпросът е да направим така, че тези дейности да „потекат” в компанията, да се случват бързо и лесно. Ако искаме да си купим диван, например, но ще ни го доставят след 3 месеца, ние няма да сме доволни; фирмата трябва да го достави до два-три дена. Но не е въпросът стоката да е готова и да отлежава в склада. Целта е ние да сме способни бързо да я произведем и доставим”, каза още Тошко Петков.
Целият процес по оптимизиране съгласно 20-те ключа води до намаляване на загубата, намаляване на усилията, намаляване и на времето за производство. Системата, някога разработена в Toyota, днес е приложима във всички сфери на бизнеса. Над 700 предприятия по света прилагат тази техника.
Любопитно е, че методологията е и много лесна за прилагане. 20-те ключа представляват 20 показателя, за които във фирмата се поставят срокове за постигане на подобрение. Прогресът по всяко от тях се маркира в табличен вид в цветове – лесно видимо и просто за проследяване.
Така цялата концепция е обозрима с един поглед и разбираема за всеки човек, било то мениджър, шеф или обикновен работник. Основните тези при „20-те ключа” са обяснени и чрез комикси, които от Next Consult са се постарали да преведат на български.
За да бъде още по-лесно за българските фирми, скоро ще има и възможност за финансиране на такива иновативни процеси, разбра се още на LEAN конференцията. От Министерството на икономиката съобщиха, че Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност” финансира подобни проекти, покривайки 70 до 80 процента от разходите.
До края на годината пък ще бъдат отворени и още две процедури за финансиране, които ще позволят подкрепа и за новостартиращи предприятия. Предвиденият бюджет е около 80 милиона евро.