Гласово търсене обогатява епълския айфон

Нашумялият епълски продукт iPhone се сдоби с още една атрактивна характеристика. От края на миналата седмица в магазините на компанията, известните AppStore, е достъпно приложение за гласово търсене.

Технологията е разработена от Google, като по-далечната цел на интернет гиганта е да снабди с нея всички мобилни устройства, проектирани на платформа Андроид, която се подкрепя от лидера в уеб търсенето.

Въвеждането на гласово търсене в смартфони е еволюционна стъпка за Google, коментираха анализатори от Sterling Market Intelligence. Компанията вече лансира подобен клиентски софтуер за устройствата BllackBerry, но той е ограничен само за гласово търсене в карти.

Основата, върху която ще се предлагат гласовите услуги, е технологията GOOG411. Но как работи гласовото търсене в айфон? Както можеше да се очаква от Google – просто.

Потребителят на iPhone задава въпрос, например “Къде е най-близкият Макдоналдс?” или “Колко широк е Големият каньон?” Гласът се преобразува в цифров файл, който се предава към сървър на Google. Ако безжичната връзка е бърза, след секунди Google Search връща резултат, който винаги включва и локална информация, разкрива Ню Йорк Таймс, като се позова на тест, извършен от двама служители на интернет компанията.

Дали разпознаването на глас е достатъчно добро? В голяма степен “да” и именно това е дало увереност на Google да лансира технологията, коментират анализаторите от Sterling.

Конкурентите на Google, гигантите Yahoo и Microsoft, вече предлагат гласово търсене за мобилни телефони. Услугата Tellme на Microsoft дава на потребителите информация в специфични категории, като филми, карти и упътвания. Yahoo предлага гласови услуги чрез своята платформа oneSearch.

Първата компания, която въведе гласово търсене в айфон, беше Dial Directions. Нейната технология обаче е ограничена до избрани локални сайтове през Safari браузър.

Анализаторите очакват гласовото търсене да бъде атрактивно поле за изява ва разработчиците. Пазарът на технологии за разпознаване на говор достигна $1 милиард през 2006 година, а прогнозите на Datamonitor възлизат на $2.6 милиарда през 2009-а.

Играчите в индустрията се подготвят за очаквания бум. Разработчикът на софтуер за разпознаване на глас Nuance Communications погълна по-рано този месец австрийската Philips Speech Recognition Systems за сумата от $96.1 милиона. Примамливи се оказаха нейните решения за разпознаване на глас, достъпни на 25 езика.

Като цяло, гласовото разпознаване за мобилни телефони още не е достатъчно усъвършенствано и няма да получи широка популярност, преди разработчиците да подобрят значително качеството. Google обаче ще успее да наложи своята нова технология като опция за смартфоните, прогнозират от Sterling.

Приложението е особено полезно, когато потребителят извършва просто търсене или се обажда на справочна услуга, като избягва набирането с клавиатурата, докато шофира. Друго предимство на гласовото търсене се проявява при по-дълги запитвания, които са неудобни за въвеждане. Точността обаче ще бъде решаващ фактор за успеха на технологията.

Коментар