Социалните мрежи сринаха доверието в медиите

Медиите са институцията с най-ниско доверие в световен мащаб, сочи новият доклад „Edelman Trust Barometer 2018”. Това се случва за първи път в историята на проучването. В 22 от 28-те изследвани страни преобладава недоверието в медиите, алармира проучването.

Недоверието в четвъртата власт се дължи основно на значително намаляване на вярата в платформите, особено в търсачките и социалните медии. 63% от респондентите казват, че не знаят как да разпознаят добрата журналистика от слуховете и лъжите или дали дадена новина идва от надеждна медийна организация.

Липсата на доверие в медиите води и до неспособност да се разпознае истината (59%), да се вярва на правителствени лидери (56%) или на бизнеса (42%).

Тази година се повишава доверието в експертите и намалява това в „човека като мен”. Техническите (63%) и академичните (61%) специалисти се определят като най-надеждните говорители. „Човекът като мен” отбелязва спад в доверието от 6 пункта до 54%.

В САЩ доверието е претърпяло най-големия си спад в историята на проучването – с 9 пункта до 43 сред широката публика. Доверието сред информираната публика в САЩ също се влошава, като се понижава с 23 пункта до 45, което поставя държавата на последно място от 28-те изследвани страни.

„Съединените щати преминават през безпрецедентна криза на доверието. Всъщност, голямата ирония е, че това се случва в момент на просперитет, когато фондовият пазар и заетостта в САЩ достигат рекордно високи показатели. Основната причина за този спад на доверието е отсъствието на обективни факти и рационален дебат”, коментира Ричард Еделман, президент и главен изпълнителен директор на Edelman.

На обратния полюс Китай се намира на върха на Индекса на доверието както за широката публика (74), така и за информираната общественост (83). След Китай по Индекса на доверието се нареждат Индия, Индонезия, Обединените арабски емирства и Сингапур.

„В свят, в който фактите са подложени на обсада, доказаните говорители стават по-важни от всякога. Доверието на хората в платформите и източниците на информация се срива, като оставя след себе си вакуум, а това създава възможност той да бъде запълнен от добросъвестните експерти”, смята Стивън Кехоу, председател на направление „Репутация” в Edelman.

Хората очакват бизнесът да бъде двигател на промяната. Работодателят е новият източник на сигурност в глобалното управление. 72% от анкетираните казват, че имат доверие в компанията, в която работят. 64% посочват, че бизнесът може едновременно да предприеме действия за увеличаване на печалбите и за подобряване на икономическите и социалните условия в общността, в която работи.

Технологиите (75%) остават секторът с най-високо доверие, следван от образованието (70%), професионалните услуги (68%) и транспортът (67%). Финансовите услуги (54%) отново са секторът с най-ниско доверие, заедно с бързооборотните стоки (60%) и автомобилната индустрия (62%).

Компаниите с централи в Канада (68%), Швейцария (66%), Швеция (65%) и Австралия (63%) се ползват с най-голямо доверие. С най-ниско доверие се ползват компании от Мексико (32%), Индия (32%), Бразилия (34%) и Китай (36%). Доверието в марката САЩ (50%) е спаднало с пет пункта, което е най-големият спад сред държавите, участващи в проучването.

Коментари по темата: „Социалните мрежи сринаха доверието в медиите”

добавете коментар...

  1. Доверчив

    След 20-тина неуспешни опита да предрекат края на света, как да им вярва човек 🙂

  2. Anonymous

    Трябва да има виновен.

  3. Аман

    Медиите сами сринаха доверието в себе си – неграмотни, продажни, евтини. Никой не им е виновен.

Коментар