Сайтове за телеком услуги нарушават законите на ЕС

Редица уебсайтове за телекомуникационни онлайн услуги подвеждат потребителите с фиктивни отстъпки или като не им предоставят цялата необходима информация, за да направят информиран избор, посочи комисар Вера Йоурова

Европейската комисия и националните органи за защита на потребителите публикуваха резултатите от проверката в целия ЕС на 207 уебсайта, предлагащи стационарни или мобилни телефонни услуги, интернет услуги и услуги за видео и аудио стрийминг.

Прегледът разкри, че 163 от тези уебсайтове са евентуално в нарушение на законодателството на ЕС за защита на потребителите. Някои от най-често срещаните проблеми са рекламата на привидно безплатни или с отстъпка пакети, които всъщност са пакетна оферта, липсата на система за разрешаване на спорове или фактът, че уебсайтовете могат да променят едностранно условията на договора без информация или обосновка за потребителя.

„Редица уебсайтове подвеждат потребителите с фиктивни отстъпки или като не им предоставят цялата необходима информация, за да направят информиран избор. Очаквам невярната и подвеждаща информация да бъде коригирана възможно най-бързо, за да се гарантира, че секторът спазва напълно правилата на ЕС за защита на потребителите”, коментира резултатите от проучването Вера Йоурова, комисар по въпросите на правосъдието, потребителите и равнопоставеността между половете.

Комисията неотдавна предложи нов търговски механизъм за потребителите, който допълнително ще засили възможностите им за действие спрямо търговците, които използват нелоялни търговски практики, и ще укрепи прилагането от органите на правилата на ЕС за защита на потребителите.

Основни констатации от проучването:

  • в 50% от случаите уебсайтът рекламира пакет от услуги като безплатен или с отстъпка, когато това са само услуги, предлагани като пакетна оферта;
  • в 78,7% от случаите уебсайтът не предоставя връзка към платформата за онлайн решаване на спорове;
  • при 40,6% от уебсайтовете липсва описание на система за разрешаване на спорове;
  • 31,9% от уебсайтовете могат да променят едностранно условията на договора или характеристиките на услугата, без да информират потребителя и без да му се даде възможност да анулира договора;
  • 25,1% от уебсайтовете не предоставят ясна или достоверна информация за правилата относно компенсации и възстановяване на суми, когато предлаганата услуга не е това, за което клиентът е платил;
  • 21,7% не предоставят ясна и изчерпателна информация относно автоматичното подновяване на договора.

Националните органи ще проучат по-обстойно 163 уебсайта с нередности, които, ако бъдат потвърдени, ще трябва да бъдат отстранени. Органите за сътрудничество за защита на потребителите ще гарантират, като използват наличните национални процедури за правоприлагане, че уебсайтовете спазват отново правилата.

През 2016 г. Индексът на ЕС за развитието на пазарите на дребно, който следи ефективността на над 40 пазара, оценена от страна на потребителите, показа, че в телекомуникационния сектор потребителите са понесли най-много вреди като цяло, като в него се отчита най-висок дял на клиенти, които са срещнали проблеми.

Коментари по темата: „Сайтове за телеком услуги нарушават законите на ЕС”

добавете коментар...

  1. asd

    dam pedali

  2. :)

    Ванка, то с писане тук нищо няма да стане. Щом си сигурен, че те ограбват, ги съдиш.

  3. Иван

    Много хубаво, че са направили проверка, но това е само върхът на айсберга. Нека има прозрачност да проведат до край разследването и да публикуват в интернет пълният текст от всички договори на мобилните оператори.

    Има още много престъпления от мобилните оператори. Защо пропускат предлатените услуги … нулират баланса и крадат парите на хората преди да са изтекли 2-3 месеца. Преди беше на 12 месеца, а сега за 60 дни от последното презареждане нулират парите.

    Освен това при презареждане на карта принудително таксуват и вадят пари с които ви предлагат безплатните минути. Каква наглост и безнаказано престъпно поведение. До кога това? Този грабеж?
    За тези престъпления и измами трябва със задна дата да има компенсации и възстановяване на пари.

Коментар