Един от най-опасните водни пътища навремето, бомбардиран в последните етапи на войната във Виетнам, днес пристанищният град Хайфонг е сърцето на икономическия бум на страната. И ако нещата вървят по план, скоро ще се превърне и в дом на най-новата автомобилна компания в света.
Почти половината от фабричния комплекс на VinFast в Хайфонг, на площ от 827 акра, сега се строи на рекултивирана земя от морето, отбелязва CNBC. Компанията се подготвя за автомобилното изложение в Париж следващия месец, където ще представи два нови модела.
VinFast е рожба на 50-годишния предприемач Фам Нат Вуонг, който в последния четвърт век със заем от 40 000 долара изгради империя на стойност 10 милиарда долара. Неговата Vingroup сега управлява мрежа от търговски центрове, апартаменти, спа центрове, курорти, болници и училища в цялата страна.
С проекта VinFast групата навлиза в производството. Най-големият тест за компанията ще бъде следващия месец в Париж, когато светът ще види за първи път нейните автомобили. След по-малко от година виетнамските потребители ще получат шанс да се сдобият с тях.
Първоначалните планове на новия автомобилен производител са съсредоточи върху виетнамския пазар. С нарастването на БВП на страната с около 6 до 7% годишно, се очаква автомобилните продажби да се покачат в следващите години. Но огромният производствен център на VinFast ще има два пъти по-голям капацитет от размера на местния пазар и компанията разглежда възможностите за износ – предимно в Югоизточна Азия.
Дори когато мусонните дъждове заплашваха да „измият“ комплекса Хайфонг обратно в морето, работниците бързаха да завършат строежа своевременно, за да започне производството на първите продукти на VinFast – два леки автомобила и линия електрически скутери – до второто тримесечие на 2019 г., едва две години след началото на предварителните работи по обекта.
Това е невероятно, когато се има предвид, че дори на утвърдени производители на автомобили обикновено отнема от четири до шест години, за да преминат от концепцията към производството на изцяло ново превозно средство. „Ние правим за 24 месеца това, което повечето OEM-и правят за 60 месеца“, казва Джим ДеЛука, главен изпълнителен директор на компанията.
Ключът за бързия напредък на VinFast е в силния списък с партньори, вкл. ABB, Bosch, Magna Steyr и Siemens. Също така компанията е убедила BMW да й даде лиценз за основната архитектура, или платформата, за първите й два модела. Но Дейв Лион, бивш изпълнителен директор на GM, който е начело на дизайнерските операции на VinFast, уверява, че автомобилите на компанията „няма да бъдат клонинги“ на BMW Серия 5 и X5 SUV.
Виетнамската компания убеди и няколко европейски дизайнерски къщи, вкл. Italdesign и Pininfarina, да създадат уникален стил за тези средни модели и по изключително необичаен начин поиска от виетнамската общественост да гласува най-подходящите проекти.
Докато за една традиционна компания за автомобили само работата по дизайна би могла да отнеме няколко години, VinFast и нейният партньор Pininfarina, спечелил конкурса за дизайн, работеха почти изцяло в цифровата област, като намалиха времето за разработка с повече от половината.
ДеЛука, с помощта на Вуонг, е събрал мечтания екип автомобилни ветерани от САЩ, Европа, Австралия и Азия. CEO-то ги е убедил да скъсат с традиционните практики в индустрията, за да спестят време и да намалят разходите, дори при поставяне на акцент върху качеството.
„Най-доброто не винаги означава, че трябва да е най-скъпо“, подчертава Шон Калвърт, вицепрезидент на VinFast по производствените въпроси. Неговите думи може да се потвърдят скоро – на автомобилното изложение в Париж следващия месец.
Това с купуването на технология от BMW… Ами поредното копиране без разбиране. Резултатът общо взето са китайските коли…