Упрекват производителите на смартфони, че създават устройства, които бързо стават ненужни чрез „планирано остаряване”, а това е скъпо както за потребителите, така и за глобалната среда. Смартфоните обаче имат втори живот и реално се използват по-дълго, отколкото статистиките сочат, благодарение на пазара „втора ръка”.
Но кои смартфони най-добре намират вторите си потребители и колко дълго им служат зависи не толкова от качеството на компонентите, спецификациите или възможността за поправка, колкото от… марката, пише GreenTech.bg.
Укорите към смартфон-производителите за създаването на „планирано остаряване” стъпват често на факта, че телефоните им нямат възможности за лесна поправка с цел по-продължително използване. Ново изследване на учени от Йейл обаче установява, че има по-важен фактор за определянето на продължителността на използване на смартфоните: марката.
В анализа на около 500 000 обяви за продажба на „втора употреба” телефони от Apple и Samsung в аукциона eBay учените установяват, че марката е по-важна от възможността за поправка на продукта или пък размера на паметта му. iPhone има средно 1 година по-дълъг живот от Samsung, въпреки че двете марки са сравними по отношение на качеството и технологичните иновации, пишат изследователите в обобщението си, публикувано в Journal of Industrial Ecology.
„Знаем, че хората винят телефонните компании за „планираното остаряване” на продуктите им, но в повечето случаи телефоните се заменят, когато все още работят добре, така че подобряването на възможностите за поправка надали ще помогне много”, каза Тамара Маков, докторант в Школата по изследване на горските стопанства и околната среда при Йейл.
„Може би трябва да се съсредоточим върху това, което наистина ни кара да сменяме телефоните толкова бързо – или трябва да се сърдим на производителите, че правят наистина добри реклами. Но най-вероятно проблемът не е хардуерен”, допълва Маков.
Констатациите, казва Марков, илюстрират потенциала за използване на това „нематериално имущество” – марката – за насърчаване на устойчивото потребление на популярните потребителски стоки.
Разпространението на мобилните телефони достига почти 90% в развитите страни в света. Затова те представляват голямо предизвикателство по отношение на екологичната устойчивост. Смартфоните могат да съдържат до 50 различни елемента, включително злато, сребро, мед, платина, както и редкоземни метали – чиито налични количества намаляват глобално. Съдържат и различни токсични материали, които могат да навредят на природния свят и да застрашат общественото здраве.
Това е висока цена и проблемът с нея се изостря от съкращаването на живота на по-новите модели телефони (най-вече смартфони). Според последните оценки, фазата на активно използване на телефона е средно по-малко от две години.
Именно затова е интересно наблюдението, че нарастващият пазар на употребявани смартфони удължава средната продължителност на живота на тези устройства. Но колко дълго? Според изследователите – зависи от името на телефона.
В своето проучване те са анализирали препродажбата на устройства на два от най-големите производители на смартфони – Apple и Samsung. Заедно те държат около 70% от пазара на смартфони. Продуктите са доста сходни като възможности, като качество и вградени технологии – показателно за което е, че двете фирми често се съдят за нарушения на патенти.
За целите на сравнението ученитете извлекли данни за цените за препродажба и подробна техническа информация за устройствата – за почти половин милион телефони на Apple и Samsung, предложени в eBay.
След оценката на амортизационните нива на базата на редица променливи – включително поправка, размер на батерията, капацитет на паметта, размер на екрана – от Йейл установили, че смартфоните на Samsung губят стойността си по-бързо и достигат края на „икономическия си” живот след 54 ½ месеца, а тези на Apple достигат въпросния момент след около 67 месеца – разлика от около една година.
С други думи, телефоните на Apple имат по-дълъг живот, дори ако са с еднакви възраст, размер и функционални възможности като тези на Samsung.
„Не е от значение техническата спецификация”, казва Маков. „Но независимо от това каква комбинация от спецификации бяха включени в нашия анализ, марката имаше значително въздействие”. Според учените, не толкова възможностите за поправка имат значение за продължителното използване на смартфоните, колкото „психологическите аспекти, които ги правят по-трайни”.
Някои хора много се дразнят на Apple. Що ли?
да, какви учени какво изследване. От кога започнаха вече наричат маректологизите и пияр агентите учени. Researcher не винаги се привежда като изследовател или учен коректния превод е анкетьор който събира информация обажда се и досажда на хората да ги пита какво мислят за това и онова.
Без пари да ми дават нито чисто нов нито употребяван НЕ бих ползвал продуктите на Apple.
Подобен вид “проучвания” са поредната пияр кампания да внушават на хората, които не умеят да мислят и отсяват неверни твърдения.
Да, ОК това изследване има смисъл, НО само за конкретна нисша от пазара – това е по-високия клас телефони. Тук смятам, че са сравянали високия клас Самсунг с моделите на Епъл.
За среден и нисък клас, което е огромен процент от пазара, това изследване НЕ ВАЖИ.
Ама разбира се, че ще похвалите ай-боклука 😀 Сони е най-здравият и издръжлив телефон!