Ремонтът на електрониката – ще стане ли наше право

На кого ли не се е случвало: спукан екран на телефона, повреден USB порт, „трептящ” дисплей на таблета – и ето, че попадаме в ръцете на специалистите от разни сервизи – и на тяхната добросъвестност. Така един малък наглед хардуерен проблем често ни принуждава да сведем избора си до това да пристъпим към скъп, времеемък ремонт – или просто да си купим ново устройство.

Това решение допринася за всичките 50 млн. тона електронни отпадъци, които ще бъдат генерирани тази година, според Европейския форум за излязло от употреба електрическо и електронно оборудване. Само около 20% от изхвърлените електронни устройства ще бъдат рециклирани.

Останалата част отива на депата, изгаря се или просто се изхвърля незаконно. И това става въпреки че около две трети от населението на света е обхванато от законодателство за отговорно изхвърляне на отпадъците от излезлите от употреба електронни и електрически устройства, пише GreenTech.bg.

Някои големи ИТ компании вече имат имат програми за обратно изкупуване на стари технологични продукти. По този начин фирмите си осигуряват ценни материали, съдържащи се в електронните отпадъци – например мед, сребро, паладий и злато. Те могат да бъдат използвани отново в бъдещите ИТ продукти или поне да бъдат правилно рециклирани. Използват се повторно и част от пластмасите.

Честа практика е и поправянето на що-годе читавите стари електроники и продажбата им с голяма отстъпка. Така се взема максимумът от тяхното съществуване. Но ремонтът на продуктите и удължаването на живота им си остава „грозното патенце” – нежеланото отроче на тази огромна индустрия, наречена потребителска електроника.

В стремежа си да продават повече и повече бройки, производителите имат стимул да „проектират” изхвърлянето на своите устройства. Така нареченото планирано остаряване не е нищо ново в нашето общество. Тенденцията стана видна още с появата на електроуреди, чиито крепежни компоненти са специфични и несъответстващи на стандартните инструменти.

Нещо повече, мнозина потребители говорят за планиране отвъд това – за планирано разваляне, тъй като твърде често устройствата им се повреждат съвсем малко след изтичането на гаранционния период.

Всичко това е подкрепено с цялостни политики за продажба на нови продукти и съпътстващи услуги. Това включва официални програми за надграждане (ъпгрейд), както и по-агресивните тактики за непризнаване на гаранции, когато „неоторизирани лица” извършват ремонт. В някои случаи всичко това бива подкрепено и от борба с всяко възможно законодателство, което може да помогне за поправките на продуктите.

Слава богу все повече компании започват да преосмислят този модел и начин на маркетиране. За ремонта вече се говори като за „право”, почти като за основните човешки права. Има дори цяло движение, което настоява, че компаниите трябва да бъдат законово задължени да предлагат инструментите, частите, схемите и диагностиката, необходими за решаване на проблемите в техниката, която клиентите притежават.

Добра новина от последните дни е, че едно от големите имена в ИТ индустрията – Motorola – официално влезе в редиците на технологичните компании, които предлагат на своите потребители възможност да поправят телефоните и компютрите си.

В ерата, в която повечето потребители са изтощени от натиска на големите производители да купуват най-новите, „върховни“, „хитови“ и все по-бляскави модели, опцията „поправи си сам“ може да се окаже разделителната линия, която разграничава даден продукт от цялото море от негови аналози.

Коментари по темата: „Ремонтът на електрониката – ще стане ли наше право”

добавете коментар...

  1. Saevar

    не е сдамо електрониката в новите коли, а и механиката, давам пример от приятел който е механик и говори за Мерцедес бусовете мисля че от 2010-а година, скоростната кутия е направена така че точно около 200 000 км да трябва да се смени, става дума за някакъв лагер в кутията който нестига масло до него и така е изчислено че около 200 000 спира (е той вече е намерил изход на проиблема), също БМВ имат в автоматичните скоростни кутии накакъв куб мисля че спомена който е от пластмаса а би трябвало да е от друг матерял и там такива проблеми след определени километри..

  2. Димитър Иванов

    Добра статия като цяло, благодаря. Трябва да има повече такива!

    “Така нареченото планирано остаряване не е нищо ново в нашето общество.” – напротив, тук сте в огромна грешка. Да, повечето хора, които ежедневно / ежеседмично четат технологични сайтове и са фенове на технологиите от години го знаят. Но, това са не повече от 5% от хората. Останалите 95% я са го чули веднъж и вече са забравили какво значи, или въобще не са го чували!!! Това е реалността за съжаление, а тази реалност значи директна измама и кражба от производителите към потребилите.

    По-важното – това не е само за потребителска електроника, но го има и в автомобилите, където всички вече знаем колко много електроника има във всеки нов автомобил. Хората са прекалено вглъбени да гледат какви екстри има колата, която са харесали, какъв цвят е, какъв двигател, колко харчи, но въобще не се обръща внимание, след като изтече гаранционния срок, в следващите 5-10 години колко пари ще хвърлиш за разни компоненти, които се заменят поради “уж” повреда в електрониката! Тук не говорим за ходова част и консумативи, а много скъпи платки.

Коментар