НАСА прежали марсохода Opportunity

Проектиран за три месеца служба, Opportunity остана работоспособен цели 15 години (източник: NASA/JPL/Cornell University)

След девет месеца опити да възстановят връзката с марсохода Opportunity, учените от НАСА прекратиха търсенето. Миналата нощ космическата агенция изпрати последната команда към апарата, но отново не получи отговор.

Opportunity замлъкна пред юни 2018 г. след силна буря на Червената планета. Марсоходът изчерпа енергията си, а прахта върху слънчевите панели не позволи възстановяване на захранването.

Учените от НАСА се надяваха, че с времето вятърът ще разнесе прахта от панелите, но изглежда замърсяването е било твърде голямо или марсоходът е претърпял други повреда.

Въпреки че „смъртта“ на Opportunity е голяма загуба за НАСА, все пак той работи 15 години на Червената планета, което е доста дълъг период. Апаратът кацна на Марс на 25 януари 2004 г. с идеята да изследва планетата в продължение на три месеца.

В крайна сметка обаче Opportunity остана активен 15 години на Марс, превишавайки 60 пъти планирания си ресурс. За сравнение, изпратеният по същото време марсоход Spirit също превиши срока си на работа, но само до 2010 г.

По време на своята мисия Opportunity направи не едно и две открития. Така например, за първи път в космическите изследвания беше открит метеорит на друга планета.

Но едно от най-важните достижения на апарата бе откриването на доказателства за съществуване в недалечното минало на прясна вода на Марс, годна за живи организми.

За 15 години на Червената планета Opportunity измина около 45 километра. Там също е марсоходът Curiosity, който кацна през август 2012 г. и наскоро превиши планирания си срок на работа от 686 денонощия.