В първия си пълен месец на пазара в Норвегия хитът Tesla Model 3 доведе до нов рекорд в продажбите на електромобили – 58% от новите коли, продадени в страната през март, са изцяло електрически, съобщи специализираното издание Electrek.
Model 3 вече превзема няколко европейски пазара и няма по-добър пример от Норвегия. Страната отдавна е лидер в електрическите превозни средства – хибридни и напълно електрически, които доминират в топ 10 на най-продаваните автомобили.
Миналата година продажбите на електромобили нараснаха с 40% в Норвегия. Изцяло електрическите коли заеха 31,2% от пазара, а заедно с хибридите делът на електрическите превозни средства възлиза на 49,1%. Това е особено впечатляващо, като се има предвид малкият брой налични модели.
Тази година на пазара се появиха няколко нови изцяло електрически автомобили, като един от тях е особено важен. След доставката на около 1000 броя Model 3 в последните седмици на февруари, Tesla вдигна оборотите в Европа с големи партиди на Model 3.
Компанията достави в Норвегия рекорден брой електромобили през март – над 5300. Това прави Model 3 най-продаваният автомобил в страната с широк марж, но по-важното е, че тази кола изтласка общите продажби на електромобили на ново ниво.
Електрическите коли вече формират 58% от всички продажби на пътнически автомобили в страната през март, а с добавяне на хибридите с вградени електрически двигатели, делът на електромобилите достига 69% от пазара.
Така чисто бензиновите и дизеловите автомобили стават „малцинство“ в Норвегия. Model 3, в частност, заема почти 50% от продажбите на напълно електрически превозни средства в страната.
Норвегия си е поставила за цел към 2025 г. всички продадени нови автомобили да бъдат изцяло електрически. Това е най-агресивният план сред всички държави в света, поели по пътя към електромобилите.
Николов,
За какво точно очакваш да спорим? Колко енергия отива за отопление на батериите ли?
Гледал съм в Канада какво става, съмнявам се да ме убедиш в нещо различно.
Докато не направят по-сериозен пробив в технологиите за батерии, електромобилите са по-скоро безсмислени.
По-добре да имаш e–bike или e-scooter за града и кола на ДВГ за дълъг път.
Тогава наистина можем да си говорим за зелени технологии, защото e-bikes харчат 1/50 от електромобил. Батериите седят вкъщи или в офиса, на топло, а от батерията на 1 електромобил правиш 50 e-bikes.
Всъщност, аз съм фен на електромобилите от преди въобще да се появят. Като възпитаник на ТУ-ЕС съм учил електротехника и електродвигатели, знам им предимствата. Пък и съм ги пробвал многократно, рано сутрин в празния тролей – ускоряваше както никоя кола на пътя не може.
Но, има много допълнителни фактори, които целенасочено се игнорират.
Производството на един нов електромобил има практически същото замърсяване с химикали, тежки метали и прочее, както и обикновен автомобил, в някои случаи даже повече.
За направата на електродвигатели, както и ветрогенератори, се ползва неодим, чийто добив е изключително токсичен. В Китай огромни територии са превърнати в токсични блата заради добива на неодим.
Ако ще спасяваш планетата с електромобили, опитай се да не е само в радиус от 100км около теб.
И аз имам предложение
да погледате руски северни студени филмчета с шофиране на “Тесла ”
по време на зимата и да видите реално споделено от собствениците
на такива превозни средства.
В скоби да вметна, че така наречената “Тесла”
е с отопление и охлаждане на батерията.
До всички фенове и антифенове на електропревозите.
На 20.04.2019г. сбор на електромобилите във Варна.
Заповядайте на живо да поспорим 🙂
Стефан Николов
Варна
Собственик на неТесла електромобил.
Имам предложение за електрооптимистите:
понеже зимата свърши, заредете си телефоните на 100% и не ги оставяйте навън, ами ги сложете в камерите на хладилниците си за 4 часа. После ги извадете и вижте колко ток им е останал. И си представете, че това се случва постоянно и трябва да презареждате батерията няколко пъти по – често за да ползвате телефона си нормално. Дори да изключите телефона, пак ще е намаляла батерията ви. Направете си експеримента и се обадете. Аз живея в студена държава и зимата правя преходи от по няколко часа на температури под -20 по целзий. Ако оставя телефона във външен джоб, далече от тялото, с цел да не ми е близо до кожата и да поемам излъчванията, то за 3 часа навън батерията ми пада от 100 на 40%. Слушм музика докати вървя. Лятото за същия период пада само с 8 – 10%, което си е 6 пъти по – малко.
до дедун – аз имам личен опит с йонно-литиеви батерии, дори най-съвременните.
Написаното в първото мнение като цяло е вярно.
Най-лош ефект има студът. Батериите губят заряд. По-лошото е, че капацитетът на батерията силно намалява. Агресивното разреждане и зареждане има по-слабо влияние от студа, но също съсипва батерията.
А някакъв личен опит? Или само чул-недочул, чел-недочел? Е-философи!
Всичко е въпрос на разходи.
В държава, в която данъците, застраховките, всички явни и скрити такси правят цената коли с ДВГ 2 до 5 пъти по-висока, е напълно нормално хората да се насочват към електромобилите, за които в момента няма данъци и такси; единствено застраховки.
Естествено, след години ще ударят на проблема с бързото застаряване на батериите*. Тогава ще сложат такси и на електромобилите.
* Лъжа и измама е, че батериите на Тесла (както и на другите) издържат по 7+ години.
За да се запази животът на батериите, трябва да полтребителят да гарантира, че батерията се зарежда бавно и се разрежда бавно, както и, че оперира в оптимални температурни условия.
Това означава:
– Рядко да ускорявате бързо, защото това води до голяма консумация -> високи токове -> загряване -> бързо, преждевременно състаряване на батерията.
– Рядко, по възможност никога да не ползвате Tesla Superchargers, които зареждат бързо батериите – високи токове, прегряване, преждевременно състаряване на батерията.
– Да живеете в райони с относително стабилен климат, например Лос Анжелис, където температурата варира от 9 до 29 градуса през годината (точни графики има в интернет, за който се интересува).
В северните държави като Канада показват как заредена батерията дори не може да задържи заряда при -10 градуса; дори, когато е вклена към ел.мрежа (на 120V), пак продължава да пада.
Самите Тесла индиректно си признаха за слабостите на батериите, след като направиха “проучване измежду 30,000 автомобила”, при които след 4 години употреба батерията е на над 90% живот.
Само, че те са продали около 10 пъти повече автомобили, а следят състоянието на батериите на абсолютно всички продадени автомобили отдалечено, по интернет.
Следователно, по-правилният извод е, че при 90% от автомобилите след 4 години употреба, батерията е в лошо състояние.
Тези 10% от случаите, в които батерията е добре, са от една група вманиячени собственици на тесли, които гледат да максимизират живота на колите (и батериите) си и даже влогват как карат внимателно и как следват всички добри практики за поддържане на живота на йонно-литиевите батерии.
Тях можем да игнорираме, никой нормален човек не живее, за да угажда на колата си.
А, междувременно в Германия (от приятел знам), че немските гъзари с Model S сменят батерии на 2 години, защото си мислят, че могат да ги карат като BMW/Mercedes/Audi/Porsche – настъпваш колкото може да върви и се кефиш.
Да, ама не.
Изпържваш Тесла-та 5 пъти на магистралата, 20 пъти я зареждаш на Supercharger-а и отиваш да сменяш батерията, защото вече държи под 50%.