Безжични стандарти за коли скараха ЕС и хай-тек индустрията

Еврокомисията е пред важно решение относно технологиите за безжична комуникация между автомобилите на пътя (източник: CC0 Public Domain)

Индустриалната организация в областта на телекомуникациите GSMA остро разкритикува законодателите на ЕС, заради плановете им да въведат технология за безжични комуникации при автомобилите, която – според GSMA – е остаряла и „няма да намали пътните произшествия“. Спорът се върти около избора между ITS-G5 и 5G.

През идните дни Еврокомисията ще вземе важно решение относно технологиите за безжична комуникация между автомобилите на пътя. Предпочитанието на Комисията е към ITS-G5 – система, базирана на Wi-Fi, която се радва на подкрепата на Volkswagen и Renault.

GSMA, където членуват големите телекоми, заедно с Daimler, Ford, PSA Group, Qualcomm и Samsung, пък одобрява конкурентния стандарт 5G. Крайното решение при всички положения ще засегне и производителите на автомобили, и телекомуникационните компании, предоставящи оборудване за високоскоростни мрежи, отбелязва Ройтерс.

Технологията, базирана на ITS-G5, по същество свързва колите с други автомобили на пътя. 5G комуникацията пък предполага колите да си общуват с другите автомобили и заобикалящата ги среда през бърза цялостна мрежа, което включва и обмен на данни за трафика, обща навигация и др.

Ако ЕК одобри ITS-G5 със своя законодателен акт, това би било „ужасно лоша услуга за европейските граждани и тяхната безопасност по пътищата“, заяви Матс Гранрид, генерален директор на GSMA, в писмо до Европарламента.

Той е категоричен, че системата няма да подобри пътната безопасност. „Основният проблем е, че новата норма не успява да постигне нашата обща цел – да направим европейските пътища по-безопасни и по-интелигентни.“

Според GSMA, стандартът е твърде стар и вече отхвърлен. „Този Wi-Fi стандарт беше разработен преди повече от десетилетие. Въпреки, че е готов от много години, досега е налице много слабо търговско навлизане“, подчертава Гранрид.

ЕК е пренебрегнала принципа да бъде неутрална към конкретни технологии, настоява GSMA в писмото си. „Пренебрегването на принципа на технологична неутралност няма никакъв смисъл, като се има предвид, че стандартът (802.11p или ITS-G5), подкрепен от Комисията, е толкова остарял. Има нови технологии, широко подкрепени от индустрията в световен мащаб, които ще свършат далеч по-добра работа за гарантиране на безопасността на гражданите“.

Обект на критика е и клаузата на ЕК за съвместимост с други технологии. Нормата, според Гранрид, се опитва да преодолее своите очевидни недостатъци, като включи клауза за преразглеждане, която позволява и други технологии да станат част от екосистемата C-ITS.

„Това просто не е възможно. За да е налице добавяне към C-ITS, има изискване за „оперативна съвместимост“ и „обратна съвместимост“ между старата 802.11p мрежа и бъдещите комуникационни инфраструктури. Но C-V2X не може да „говори на езика на“ 802.11p, тъй като те са различни технологии, които използват радиовълните по несъвместим начин. Това е като да поставите DVD във VHS плейър и да се опитате да го накарате да работи“, казва Гранрид.

Това, което е безспорно в писмото на GSMA, е че е налице силно разделение – както в автомобилната индустрия, така и сред държавите-членки на ЕС и самата Еврокомисия. Идната седмица обаче законодателите на ЕС ще трябва да вземат важното решение. Следващото ниво на избор ще бъде гласуването в Съвета на ЕС.

Коментари по темата: „Безжични стандарти за коли скараха ЕС и хай-тек индустрията”

добавете коментар...

  1. 112

    GSM организацията е толкова лакома, нека колите да си говорят но не през чужди мрежи а една с друга.

Коментар