Над 1700 компании правят ИТ пазара в България

ИТ марките достигат пазара пряко или косвено през 23 дистрибутора и над 1700 ИТ компании (източник: CCO Public Domain)

Над 200 световни ИТ марки в сегмента дистрибутор-дилър се конкурират за всеки клиент на пазара в България. Хиляди ИТ компании продават на милиони частни и бизнес клиенти хардуер и софтуер за изграждане и обновяване на технологичната инфраструктура в страната.

ИТ марките достигат пазара пряко или косвено през 23 дистрибутора с продажби за над €400 млн. и над 1700 ИТ компании, сочи анализ на CBN Pannoff, Stoytcheff & Co. Става въпрос за широка гама продукти – от смартфони до преносими компютри и таблети, от процесори, дискове, видеокарти и кутии до сървъри, десктопи, токозахранващи устройства и мрежови продукти.

Най-продаваните световни ИТ марки от дилърите, заели първите места в 23 основни продуктови линии, дистрибутирани на българския пазар през 2018 г., са (по азбучен ред): Acer, ASRock, Asus, Brother, Canon, Cooler Master, Dahua, Dell, Eaton, Eset, HP, Intel, Kingston, Lenovo, Microsoft, Samsung, Seagate, TP-Link и WD.

В сравнение с изследването на CBN отпреди 10 години, цели 12 световни ИТ бранда отстъпват първите си места на този пазарен сегмент в България, но пък 3 бранда отново са номер едно.

Какво се случи при ИТ дистрибуторите

В годината, предшестваща продажбата на един от най-големите ИТ търговци на едро в страната (Солитрон на ALSO – бел.ред.), се наблюдават интересни процеси:

От 37 дистрибуторски компании през 2008 през миналата са останали едва 23. Останалите 14 са фалирали или напуснали този пазар.

9 търговци на едро подобряват позиции според оценката на дилърите, 8 отстъпват надолу.

3 пъти американски, 3 пъти китайски и 3 пъти тайвански ИТ хардуерни марки са посочени в Топ 10 (от 38 класирани) най-добре дистрибутирани технологични брандове на българския пазар, заедно с 1 японска.

6-ма представители на силния пол и 4 дами влизат в Топ 10 (от посочени общо 48) най-добри мениджъри по продажби в страната, работещи в 5 дистрибуторски компании. (Преди 10 години – през 2008 т . – съотношението е обратно: 6 жени и 4-ма мъже са в Топ 10).

Накъде върви бизнесът

Топ 5 (от общо 14) продуктови линии по значение за ИТ бизнеса остават все още десктоп и сървърните системи, мобилните компютри и таблетите, компонентният бизнес, принтерната периферия и – за първи път – облачните продукти.

Най-голям ръст в продажбите за 2019/18 ИТ професионалистите очакват именно в облачните продукти и софтуера за защита, следвани от продажбите на компоненти.

И обратно на прогнозите – делът на сивия сектор расте, а продажбите през интернет магазините на българските търговци на дребно относително намаляват. B2B продажбите на хардуер и системен софтуер и през 2018 г. остават доминиращи в страната.

Коментар