Те отварят кутии, играят с играчки, намигват закачливо. Те пеят, танцуват и не пропускат да поканят: „Абонирайте се за моя канал!“. Деца са сред най-големите звезди на YouTube и Instagram. Те печелят милиони долари чрез договори с влиятелни марки или през партньорската програма на YouTube. Но да се експлоатира детският труд е незаконно, нали? Е, това май не важи в социалните мрежи. Поне засега.
Децата-знаменитости винаги са печелили особени симпатии. Многомилионните приходи на семейството на Маколи Кълкин не са единствен случай; един седемгодишен юнак на име Райън, с беззъбата си усмивка, е най-добре платената звезда на YouTube за 2018 година. Десетки други деца и техните игри и лудории са атракция в YouTube.
Днешните деца-звезди могат да постигнат невероятна слава и богатство, без да стъпват във филмово или телевизионно студио. Но дали това не създава извратена ситуация в социалните медии?
Извън регулация
Детският труд е, като цяло, забранен със закон, почти по целия свят. За случаите, когато това все пак се случва, има стриктни регламенти. Децата-изпълнители трябва да получат разрешително за работа. „Работното им време“ е ограничено и са задължителни условията за почивка и отдих, когато децата участват в продукция. Задължително е работата да не пречи на тяхното образование. Продуцентите са отговорни за защитата на здравето, благосъстоянието, безопасността и морала на децата на снимачната площадка.
Всичко това обаче не касае проявите в YouTube и Instagram. А родителите на много деца нямат нищо против да карат синовете и дъщерите си да правят всевъзможни неща пред камерите, ако това докарва на фамилията пари.
Работата си е работа
„Не ме интересува дали става дума просто за разопаковане на подаръци, това е работа“, казва Шийла Джеймс Кюл. Като 8-годишна тя е била дете-звезда, участвала е в радио- и телевизионни продукции, но по-късно е станала юрист и е съавтор на закона от 1999 г., който преразгледа защитата на труда в Калифорния относно децата-изпълнители. „Не е игра, ако печелиш пари от това“, казва Кюл.
„Определено е време да разгледаме начините, по които родителите или други възрастни печелят пари от работата на непълнолетни. Законът трябва да бъде изменен, за да настигне развитието на технологиите“.
От игра до бой
„Това, което винаги подчертавам, е, че ние работим, а не момичетата“, казва Ейми МакКлюр, майка на близначките Алексис и Ава, в неотдавнашното интервю пред Гардиън. Миналата година Ейми и нейният съпруг Джъстин напускат работата си, за да управляват кариерата на дъщерите си „на пълно работно време“. Това им носи доходоносни партньорства, като например промоция на „интелигентните камери“ Portal на Facebook, която те публикуват в акаунта си в Instagram.
Мнозина родители на деца-инфлуенсъри посочват, че децата им се забавляват – те не съзнават, че изкарват пари. Рекламите се прокарват деликатно. Например, през 2017 г. в Instagram публикация в корпоративния канал на Instagram, майката на детенцето Зоуи Мийоши, тогава на 5 години, споделя съвет за заснемането на хубави снимки на детето: „Слънчевите очила също помагат при снимането. През повечето време тя не гледа директно към мен, защото й блести, но със слънчевите очила това не е проблем“. Друга майка, Бий Фишер, споделя, че когато трябва да се снима видео за продукт, нейните три момчета винаги са обсипани с близалки и лакомства.
И ако тези случаи предизвикат само лек смут, те са бял кахър на фона на историята на Машел Хобсън, 47-годишната жена от Аризона, която през март беше обвинена в злоупотреба с пет от седемте си осиновени деца. Защо? Заради бой, пръскане с лютив спрей, насилие и принуда към гладуване спрямо деца на възраст от шест до петнадесет години.
„Всички гореспоменати деца споменаха за необходимостта да участват в канала на майка си в YouTube, наречен „Фантастични приключения“, който има над 700 800 последователи и над 242 милиона гледания“, пише в документите на полицията. „Серията „Фантастични приключения“ въвлича осиновените деца в различни сценарии. Те споделят, че са били дисциплинирани по описаните по-горе начини, ако не помнят репликите си или не участват, както им е наредено. Освен това те заявиха, че това е една от причините майка им да прекрати посещенията им на училище – за да могат да продължат да снимат поредицата. Те казват, че не са ходили на училище от години“.
Първоначалната реакция на YouTube след ареста на майката е да спре рекламите в канала „Фантастични приключения“. По-късно самият канал е свален. Хобсън не се признава за виновна. Данъчен формуляр от Google показва, че тя е натрупала почти 300 000 долара от YouTube канала през 2018 г.
Корпоративна отговорност
YouTube и Instagram забраняват на деца под 13 години да имат профили. Това означава, че децата-звезди не притежават каналите, които носят рекламни приходи.
Механизмите на въздействие – когато брандовете плащат на влиятелни лица да публикуват снимки или видеоклипове за реклама на продукти – се реализират по един или друг начин извън платформата. Най-вероятно те се договарят от родителите.
Някои уеб-специалисти настояват, че компаниите, които поддържат тези огромни социални мрежи, трябва да подходят социално-отговорно и да въведат политики, които защитават децата от експлоатация като описаната.
Юристът Дейвид Пиърс пък твърди, че YouTube трябва да въведе нови правила, изискващи че децата, включени във видеоклипове с цел изкарване на пари, да имат право на дял от приходите. „Ако би имало такава политика, тогава ще се счита, че парите принадлежат на детето…, а ако родителят злоупотреби с тях, то детето може да го съди“, казва той.
Говорители на YouTube и Instagram твърдят, че работят заедно с експерти по отношение на политиките, свързани с децата. Големите компании избягват да коментират директно конкретни въпроси относно защитата на децата в онлайн каналите.
„Ние работим в тясно сътрудничество с експерти, организации с нестопанска цел и други от нашата индустрия, за да защитим семействата, които използват нашите услуги“, заяви говорител на YouTube. „Предлагаме разнообразни образователни материали за семействата … за да гарантираме, че създателите … са запознати с нашите правила и приложимото трудово законодателство, когато представят непълнолетни участници в своите видеоклипове.“
„Маркетингът чрез инфлуенсъри продължава да се развива и ние се ангажираме да работим с регулаторите, големите марки и влиятелните лидери върху най-добрите практики,“ заявяват от Instagram. „Преразглеждаме своите политики в тази област в партньорство с по-широката индустрия и членовете на нашата общност в опит да се постигнем най-правилната позиция“.
Стига с това “социални медии”, медиите са си медии, социалните мрежи са си мрежи. Не се опитвайте да насаждате нови термини сред читателите!