Френският парламент одобри 3% данък върху продажбите на онлайн компаниите. Новият ход провокира САЩ да започне „разследване” – от същия вид, какъвто приложи и в търговската си война с Китай. За добро или за лошо Франция не е единствената с идеи за данък върху дигиталните компании.
Решението на Франция е насочено към затваряне на „вратичките”, които големите технологични компании използват, за да намалят данъците си. Налогът ще се прилага за компании с глобални приходи над 750 милиона евро и приходи във Франция над 25 милиона евро.
Според някои източници, налогът ще се приложи със задна дата – от началото на 2019 г. Очаква се новият данък да вкарва в хазната около 500 милиона евро за тази година.
Първа от ЕС
Франция заяви още в началото на декември, че ще започне да облага с такъв данък големите дигитални компании. Страната даде да се разбере, че ще изчака известно време партньорите си от Европейския съюз да вземат единно решение, но няма да чака безкрайно.
Крайният срок, който страната бе поставила, изтече през март. И тъй като очевидно сред членовете на ЕС няма консенсус, правителството на Франция реши да действа самостоятелно.
Франция не е единствената, която има идея да наложи данък на онлайн компаниите. Подобна мярка обмисля и Германия. Двете страни неотдавна предложиха общ данък върху дигиталните услуги (DST), който да покрива всички 28 страни-членки.
Идеята обаче има и яростни опоненти. Сред тях най-силен е гласът на Ирландия. Швеция и Финландия също са против налога.
След провала на преговорите по темата Франция и Германия представиха алтернативен план на срещата на финансовите министри на ЕС. Той включваше идеята за 3% данък върху приходите от онлайн реклами на Google и Facebook, които заедно представляват около 75% от цифровата реклама, започвайки от 2021 година.
Засегнатите: GAFA
Засегнати от новия налог във Франция ще са предимно американски компании. Начело на списъка са т. нар. GAFA – Google, Apple, Facebook и Amazon.
Говорейки по националната телевизия, министърът на икономиката на Франция Бруно Льо Мър заяви, че онлайн компаниите „правят значителни печалби, благодарение на френските потребители, благодарение на френския пазар, но плащат 14 процентни пункта по-малко данъци от другиге предприятия”.
Според оценки на Европейската комисия, традиционните компании плащат данъчна ставка от 23% върху печалбите си, докато интернет компаниите плащат само 8 или 9%. Някои дори не плащат нищо.
Обичайно технологичните гиганти базират дейностите си в страни с ниски данъци, където декларират по-голямата част от печалбите си, като по този начин намаляват данъчните си сметки.
Разследване по „Раздел 301”
Незабавно след обявяване на налога във Франция американският президент Доналд Тръмп нареди разследване относно планирания нов данък върху технологичните гиганти.
„Г-н Тръмп е наредил да проучим последиците от това ново законодателство и да определим дали то е дискриминационно или необосновано и дали натоварва или ограничава търговията със САЩ”, се казва в изявлението на американския търговски представител Робърт Лайтжизер.
Разследването може да доведе до налагане на нови мита за френските стоки на американския пазар – като форма на отмъщение. За въпросния „Раздел 301” е изсестно, че е използван и преди и обичайно приключва с налагане на наказателни мита за страните, които са обектна разследване. Подобен сценарий се разви в търговските отношения между САЩ и Китай през последните месеци.
Американският търговски представител заяви още, че САЩ са „много загрижени”, че новият налог „е несправедливо насочен към американските компании”.
„Данъкът за цифровите услуги, който Франция и други европейски страни целят, е очевидно протекционистичен и несправедливо е насочен към американските компании по начин, който ще струва на американците работни места”, казаха някои американски конгресмени.
Перспективи
Има изгледи създалата се ситуация да доведе до налагане на наказателни мита само на Франция, най-вече защото става дума за изолиран случай. Навярно по-различна би била картината, ако ставаше дума за общоевропейски данък върху технологиите, коментира Дейв Лий, репортер на BBC в Северна Америка.
Едно нещо е безспорно – в нашата модерна, цифрова икономика е необходимо радикално преразглеждане на начина, по който се облагат с данъци компаниите, даже този ход е нещо е отдавна закъсняло, коментират авторитети.
Оттук насетне изглежда като да има два най-вероятни изхода. В единия случай и други страни ще наложат своите данъци за онлайн компаниите, а може би дори целият ЕС, което ще накара САЩ да „размисли” за наказателните мита.
В другия случай навярно ще се даде тласък за многостранно споразумение за това как дигиталните фирми трябва да се облагат в световен мащаб.
доста печелиха от това и с тези данъци приходите и им малко ще се понижат. не е кой знае какво за да се говори за търговска война. характера на войната е да унищожи или да принуди противника да се съгласи с исканията на печелившия. иначе ако има повече блага и доходи спрямо полследиците и разходите, колкото и да се милее за мир войната е неизбежна.
Anonymous, така си мислеше и Huawei… Ама ето на, че е пределно ясно кой е инициатора на всичко… Още не е късно САЩ да даде заден ход, но ако продължават така, то процесът ще стане необратим за тях. И много сериозно ИТ сектора ще го отнесе това, защото е базиран в САЩ!
Политиката няма място в ИТ сектора!