България напредва в дигитализацията на бизнеса

Около една пета от глобалния БВП се създава от дигиталната икономика (снимка: CCO Public Domain)

България се изкачва с 11 позиции до 47-о място от 115 държави в годишната класация за дигитализация на бизнеса, изготвена от компанията за застраховане на търговски кредити Euler Hermеs. Страната ни е най-динамично развиващата се по този показател в региона на Централна и Източна Европа.

Индексът EDI (Enabling Digitalization Index) оценява условията за работа и развитие на дигиталните компании, както и възможностите за дигитализация на бизнеса в съответните държави. За целта се използват 5 критерия – регулации, знание, свързаност, инфраструктура и мащаб, а максималният възможен резултат е 100 точки.

С добри оценки за регулация и свързаност, България успява да изпревари съседните Сърбия (50-то място), Румъния (56) и Турция (48), както и Хърватска и Черна гора. Значително пред нас в класацията обаче са останалите държави в региона – отличниците от Чехия (27), Словения (31), Унгария (34), които също отбелязват макар и по-малък напредък.

Оценката на анализаторите от Euler Hermes за региона като цяло е положителна, като се отбелязва успешната стратегия на държавите да компенсират липсата на мащаб с фокус върху развитието на инфраструктурата, свързаността и знанията. Именно последното е сферата с най-голям потенциал за подобрение у нас, като към момента България събира 48 от 100 възможни точки.

EDI класацията на Euler Hermes за 2019 година отново е оглавена от САЩ. Германия също запазва второто си място, а Холандия е изместена от тройката от Дания. Като положително се отчита и развитието на Китай, които за първи път попадат в Топ 10.

Топ 10 в EDI класацията на Euler Hermes и позицията на България (източник: Euler Hermes)

Анализаторите уточняват, че индексът EDI не мери самата дигитализация в съответната държава, а се фокусира конкретно върху условията за развитието на бизнеса с помощта на дигитализацията и съответно върху рисковете от евентуално забавяне.

Наред с данни за приноса на дигиталната икономика към БВП, се взимат предвид фактори като ръста на е-търговията, новите услуги, навлизането на „Big data” и облачните технологии, роботизацията и автоматизацията и влиянието им върху производителността, както и развитието на образованието и развойната дейност.

Според експертите на Euler Hermes, проследяването на индекса EDI е важно за бизнеса заради новата икономическа реалност – в момента около една пета от глобалния БВП се създава от дигиталната икономика. Доказват го и данните за развитието на е-търговията, като през 2018 година в САЩ се отчита 13,7% ръст (след 16% през 2017). В Китай увеличението е още по-значимо – 29% за 2018 г. след 32% през предходната. Това са темпове в пъти по-високи в сравнение с ръста на традиционната търговия.

Освен адаптиране към новата среда и адекватно използване на възможностите за растеж, бизнесът е важно да следи темата с дигитализацията и заради появата на нови рискове, казват от Euler Hermes. Те са свързани както с кибер сигурността, така и с влиянието на т.нар. „нова студена война”, до която ескалира напрежението между Китай и САЩ във връзка с казуси с технологични компании.

Коментар