Прането на пари превзе онлайн игрите

Гейминг индустрията ще бъде принудена да се промени, заради нашествието на перачи на пари
(снимка: CCO Public Domain)

Играчите на „Counter-Strike: Global Offensive” вече няма да могат да търгуват с ключове за контейнери – търговията беше забранена заради намесата на масивна световна мрежа за парични измами, съобщи разработчикът Valve, след като въведе промяната на 28 октомври. Събитието е неприятно, но е знак за един доста по-мащабен проблем: организациите за пране на пари превзеха света на онлайн игрите.

„В последно време световните мрежи за измами се насочиха към използване на CS:GO ключове, за да ликвидират печалбите си. В този момент почти всички покупки на ключове, които в крайна сметка се търгуват или продават на пазара, се считат за измама”, заяви Valve в съобщение по повод промените в игровите условия.

„В миналото повечето ключови сделки, които наблюдавахме, бяха между законни клиенти”, се казва в изявлението на разработчика. „Въпреки това в последно време световните мрежи за пране на пари преминаха към използване на CS:GO, за да ликвидират печалбите си. Към този момент се счита, че почти всички ключови покупки, които в крайна сметка се търгуват или продават на пазара, се считат за измама”.

Микро пране на пари

В последните години размерът и обхватът на онлайн пазара коренно промениха начина, по който се прави бизнесът по света. Сега съществуват множество начини, по които парите сменят собствениците си. Това позволява на измамниците да измислят нови и сложни схеми за пране на пари. Микро прането на пари набира скорост – то убягва на вниманието на правоприлагащите органи, тъй като става дума за преместване на малки суми пари чрез голям брой транзакции, често отвъд каквито и да е географски граници.

За пране на пари традиционните методи вече не изглеждат приложими. Наредбите на финансовите институции, изискванията за борба с изпирането на пари и редица местни и регионални регулации затрудняват придвижването на огромни суми пари. Дори онлайн казината са задължени да проверяват самоличността на играчите и да поддържат одитна пътека, която проследява източника на пари, направени за залози. Задълженията да се проследяват сродни компании затрудняват изпирането на пари чрез недвижими имоти и други сектори, покровителствани навремето от бизнеса с пране на пари.

В крайна сметка необходимостта от „почистване” на незаконните постъпления и недостигът на начини за това са принудили перачите на пари да се пренасочат към по-дискретни подходи, които позволяват повече анонимност – а онлайн игрите са идеални за това.

Има три основни стъпки, свързани с микро прането на пари:

  • вкарване на пари от източника;
  • затрудняване на откриването и разкриването на незаконните средства;
  • преместване на парите обратно по начин, който изглежда напълно легитимен.

Милиони купувачи + анонимност

Онлайн игрите са глобално явление. Според някои оценки, това е пазар на стойност 171,7 милиарда долара. Жан-Лу Рише, изследовател на киберпрестъпността и експерт от Харвардския университет, наскоро е провел задълбочено етнографско проучване на развиващите се форми на пране на пари, по-специално на тези, свързани с онлайн игри.

Според Рише, прането на пари гравитира към ролевите игри – особено масовите мултиплейър онлайн ролеви игри, в които играят милиони геймъри. В анализа си Рише споменава популярни мултиплейър онлайн ролеви игри като например Second Life, World of Warcraft и др.

Начинът на действие на перачите е прост (но не оставя следа за правоприлагането):

  • Перачите купуват кредити (или злато, както ги наричат геймърите) за онлайн игри; покупката се извършва с помощта на предплатени карти или откраднати карти;
  • След като златото е закупено, перачът създава „магазин” за продажба на злато. Тези места традиционно привличат голям брой геймъри, тъй като златото често се продава на подчертано намалена цена;
  • Както при всяка друга транзакция в сайта, купувачът купува златото, а перачът на практика „изпира” своите незаконно добити пари. Нито купувачът, нито продавачът (перачът на пари) не знаят самоличността на другия; всъщност те биха могли да живеят в различни и далечни части на света.

В допълнение към това онлайн игрите не са регулирани, което означава, че няма ясни очаквания какво могат или трябва да направят операторите на игри, за да установят престъпна дейност.

По този начин онлайн ролевите игри предоставят „лесен начин за престъпниците да изпират пари”, казва Рише, цитиран от Wired Magazine.

Игла в купа сено

Тъй като микро прането на пари става все по-често, регулаторите и правоприлагащите органи са принудени да търсят начини за идентифициране на перачите и предотвратяване на работата им. Микро прането обаче е огромно предизвикателство – дейностите на перачите са трудни за откриване, защото са малки и предвид големия обем на транзакции във всяка секунда идентифицирането им е като намирането на игла в купа сено.

В следващите години гейминг индустрията ще бъде принудена да се промени, като например да изисква от своите играчи да удостоверяват самоличността си, а може би дори и доходите си по някакъв начин. Наложително е доставчиците на услуги по електронна търговия, онлайн игри, разплащания и други подобни дейности да знаят как перачите на пари откриват слабостите в системата и се възползват от тях.

Коментар