Защо революцията на е-колите ще отнеме повече време

И към 2030 г. електромобилите ще бъдат по-скъпи от съпоставимите ДВГ коли
(снимка: CCO Public Domain)

Не бива да очакваме, че електрическите превозни средства в скоро време ще се изравнят по цена със старото поколение автомобили, задвижвани от горива. За това предупреждава нов доклад на MIT Energy Initiative, който показва, че е-автомобилите „никога не ще могат да достигнат същата цена, ако разчитат на литиево-йонни батерии”.

Литиево-йонните батерии са основният източник, който захранва по-голямата част от днешната потребителска електроника. Вероятно обаче ще е нужно още десетилетие време, за да се стопи разликата в общата цена на притежание за различните категории автомобили.

Констатациите на MIT рязко противоречат на тези на други изследователски групи, които в последно време уверяват, че електрическите превозни средства биха могли да постигнат ценови паритет с тези, работещи на изкопаеми горива, още през следващите пет години.

Разлика в цените ще продължи да има доста по-дълго, според доклада на MIT. Тя ще „охлади” прехода към превозни средства с по-ниски емисии. Това от своя страна ще означава, че правителствата трябва да удължат субсидиите или да въведат по-строги ограничения за автомобилите с горивни двигатели, ако трябва да се гонят цели за опазване на климата и намаляване на замърсяването.

Транспортът е четвъртият по големина замърсител в световен мащаб, затова неговото преоформяне е съществена задача в борбата за по-чист въздух и по-малко парникови емисии. Но постоянният спад на цената на литиево-йонните батерии, които захранват електрическите превозни средства и представляват около една трета от общата им цена, вероятно ще се забави през следващите няколко години. Това се дължи на ограниченията, определяни от цената на суровите материали.

Редица браншови и академични изследователи прогнозират, че разходите за литиево-йонни батерии ще достигнат 100 долара на кВтч до 2025 г. или по-рано. Мнозина вждат това като „вълшебно число” – моментът, когато електромобили и автомобили с ДВГ ще достигат ценови паритет без субсидии. Очаква се това да отприщи масовото навлизане на електромобилите в ежедневието.

Но достигането на прага от 100 долара за киловатчат до 2030 г. ще изисква разходите за материалите за акумулатори да останат на едно ниво през следващото десетилетие. Това е период, за който се очаква глобалното търсене на литиево-йонни батерии да нарасне рязко, отбелязва MIT.

С други думи, не е логично да се очаква, че цената на литиево-йонните системи ще спадне толкова, че да достигне 100-те долара за кВтч. По-вероятно, според MIT, е да намалее до около 124 долара за киловатчас. В този момент „общите разходи за притежание” за различните категории автомобили биха били приблизително еднакви, като се имат предвид допълнителните разходи за гориво и поддръжка на превозните средства с ДВГ (съответните криви се пресичат в различен момент,в зависимост от местните разходи за горива и вида превозно средство).

Въпреки това покупната цена на електромобил ще остане с няколко хиляди долара повече от съпоставимо превозно средство с гориво. Макар че изравняването на общата цена на притежание е „солидна стъпка напред за електрическите превозни средства”, средният потребител остава много чувствителен към първоначалната цена – и към това какво трябва да изплаща месечно.

По-нататъшно намаляване на първоначалната цена на колите е възможно при евентуално намаляване на други производствени разходи, казват анализаторите на MIT. Откъде обаче биха могли да дойдат подобни намаления е трудно да се посочи.

Фактор, който не бива да се забравя, е и това, че с навлизането на по-голям брой електромобили в ежедневието ще стане нужно и пълното преустройване на електрозахранващите системи, на които разчитаме днес.

Коментари по темата: „Защо революцията на е-колите ще отнеме повече време”

добавете коментар...

  1. Фофу

    тц Малко е това което мога да науча от тъпаци. От теб със сигурност нищо.

  2. тц

    Фофу глупчо, да не мислиш, че не се плаща за такива “анализи” 😀

  3. Фофу

    Ами ходи в МИТ и им дай акъл на тия хорица. Да видят и те титан на мисълта.

  4. тц

    А защо си мислят тия хорица, че литиево-йонните батерии са бъдещето? Или е поредната платена манипулация в полза на остарелите ДВГ боклуци?

Коментар