Има ли място за отворен стандарт в социалните медии?

Пейзажът в областта на социалните медии е на път да се промени драстично
(снимка: CC0 Public Domain)

Twitter планира да създаде независима изследователска група, която да разработи „отворена и децентрализирана” система за социални мрежи, обяви в сряда изпълнителният директор Джак Дорси. Това решение би могло да облекчи натиска върху компанията и да успокои критиците на нейните политики относно съдържанието, но наред с това може да даде старт и на нова армия от конкуренти.

При всички положения пейзажът в областта на социалните медии е на път да се промени драстично. Системата, или „стандартът”, няма да бъде собственост на нито една частна компания, обясни Дорси. Стандартът ще даде възможност на хората да използват различни услуги за достъп до една и съща социална мрежа, точно както сега избират различни доставчици на електронна поща, за да виждат едни и същи съобщения.

Управлението на словото в сайтовете на така наречените социални медии изисква значителни инвестиции. Въпреки това до момента усилията в тази посока не успяват да постигнат желания ефект. Мнозина потребители продължават да критикуват правилата като твърде агресивни или пък твърде слаби.

Идеята – такава, каквато е очертана в статии, споделени от Дорси – е, че разработчиците ще могат да използват свои собствени алгоритми, за да предложат на хората със сходно мислене целенасочен достъп до едни и същи социални медии. Например, човек може да се регистрира при доставчик, който агресивно филтрира расистки материали – или пък да избере такъв, който насърчава разговорите към определени кръгове съдържание.

Три причини

Според Дорси, централизираните решения не могат да отговорят на предстоящите предизвикателства пред социалните медии. „Едно централизирано прилагане на глобалната политика за справяне със злоупотребите и подвеждащата информация е малко вероятно да се разгърне в дългосрочен план, без да натовари много хора”, обясни Дорси, цитиран от Ройтерс

Влияние има и фактът, че в ежедневната си дейност социалните медии вече преминават от хостинг и премахване на съдържание към алгоритми, насочващи хората към даден тип съдържание. За съжаление, тези алгоритми обикновено са частни и не могат да се избират или изграждат алтернативи. Засега.

Но навярно най-същественият фактор, породил решението на Twitter, e продължаващият дебат за психичното здраве в социалните медии. „Съществуващите стимули в социалните медии често водят до фокусиране на вниманието върху съдържание и разговори, които предизвикват спорове и караници, а не разговор, който информира и насърчава здравето”, пише Дорси.

Отворено общество

Проектът ще отнеме доста години, преди да бъде реализиран, казва Дорси. Twitter обещава да го финансира. Вече създаденият от компанията екип от петима разработчици на софтуер с отворен код няма да работи сам.

„Бихме очаквали този екип не само да разработи децентрализиран стандарт за социалните медии, но и да изгради отворена общност около него, включително компании и организации, изследователи, лидери на гражданското общество – изобщо всички, които мислят дълбоко за последствията, положителните и отрицателни”, казва Дорси.

Нови бизнес-модели

Отвореният стандарт обаче може да преобърне бизнес-модела на Twitter, като породи порой от конкурентни услуги, предлагащи филтри, системи за доставка на съдържание или други инструменти, които се оказват по-популярни сред потребителите.

Въвеждането на отворен стандарт може да породи „конкуренция за нови бизнес-модели” сред разработчиците, смята Майк Масник, основател на технологичния сайт Techdirt. Някои доставчици могат да събират по-малко потребителски данни за реклами, докато други могат изцяло да се откажат от рекламата. Вместо това те ще таксуват потребителите за достъпа до премиум услуги като филтри или системи за съхранение на данни, пише Масник.

Давид срещу Голиат

Начинанието на Twitter звучи обещаващо и дори някои технологични експерти се запитаха защо тази идея не бе задействана още преди 10 години. Така или иначе пред нея има един голям препъни-камък: Facebook.

Докато Facebook често се споменава в едно и също изречение с Twitter, двете оперират в съвсем различни мащаби: Twitter има 300 милиона потребители, докато Facebook разполага с над два милиарда, без да броим тези в Instagram, която също е собственост на Facebook.

Дали Facebook ще пожертва собствените си собствени системи, за да се включи в благородното начинание?

Коментар