Hyperloop се очертава като най-бързият и ефективен транспорт

Пътуването с Hyperloop ще става по начин, който никоя друга технология не може да постигне
(снимка: Virgin Hyperloop One)

Все повече градове по света чувстват въздействието на изменението на климата. Затова са необходими жизнеспособни нови решения за ежедневните дейности на хората и бизнесите. Транспортът е една от основните области, на които трябва да се обърне внимание. Транспортът е един от най-големите консуматори на енергия сред всички сектори на икономиката.

През януари Virgin Hyperloop One (VHO), американска компания за транспортни технологии, предизвика голям шум в медиите, когато обяви, че системата й може да бъде захранвана изцяло с електроенергия „извън електропреносната мрежа” от Близкия изток, с нулеви директни емисии.

В изявление, направено преди Световната среща на високо равнище за енергията и по време на участието си в Седмицата на устойчивостта в Абу Даби, компанията заяви, че е възможно да се използват слънчеви панели, които да покриват трасето. Така скоростният влак ще се задвижва мрежа с нулеви вредни емисии. Той ще бъде на практика въглеродно неутрален.

Плановете за ултра-високоскоростни влакове като Hyperloop вече не са новост, но според VHO, технологията ще позволи придвижването да бъде много ефективно. Пътуването ще се случва по начин, какъвто никоя съвременна технология не може да постигне.

Най-енергийноефективната форма на масов транспорт

Трябва да се има предвид, че проектът на VHO е в съответствие с Федералната енергийна стратегия на ОАЕ 2050, която подкрепя увеличаването на дела на чистата енергия в общия енергиен микс: от 25% до 50% до 2050 г. Освен това технологията ще намали въглеродния отпечатък на генерирането на енергия със 70%. По този начин ще се спестят 190,5 млрд. долара до 2050 г., казва Хардж Даливал, управляващ директор за Близкия изток и Индия във Virgin Hyperloop One.

„Реалността е, че Hyperloop ще бъде най-енергийноефективната форма на масов транспорт в света”, казва той пред Big Project ME. „Изчисляваме, че на база пътник, Hyperloop е почти четири пъти по-енергийноефективен от Amtrak, до 50% по-енергийноефективен от високоскоростна железопътна линия и до 10 пъти по-енергийноефективен от летенето със самолет. Комбинирайки ултраефективен електродвигател, магнитна левитация и среда с понижено налягане, системата ни е от пет до десет пъти по-енергийноефективна от самолета. Влакът може да върви по-бързо от коя да е високоскоростна железопътна линия, използвайки по-малко енергия”.

„Когато добавим факта, че системата ще бъде „по заявка”, директно до местоназначение, ще използва „големи данни” от интелигентните градски среди и прогнозни алгоритми, за да предвижда в реално време нуждите и търсенето, и ще посреща търсенето на превозни средства, това я прави високоефективна както от гледна точка на използването на енергия, така и откъм експлоатационни разходи. Няма да има повече системи, които работят с недостатъчно използване по време на периодите на слабо натоварване”, категоричен е Хардж Даливал.

Предимствата на Hyperloop се увеличават с увеличаването на скоростта. Разликата е особено видна, в сравнение с други технологии за високоскоростни наземни транспортни системи. Така например, Chuo Shinkansen – японската маглев линия, която понастоящем се строи между Токио и Нагоя – е „с максимална скорост от 500 км/ч, което е наполовина на скоростта при Hyperloop, но използва около 33% повече енергия”.

В подкрепа на възобновяемата енергия

„Всъщност ние вярваме, че инфраструктурата на Hyperloop може да подкрепи и развитието на възобновяемата енергия чрез интегриране на слънчеви панели в цялата система. В зависимост от климата, интегрирането на слънчевата енергия може да генерира две трети от планираните енергийни нужди на системата. В наситения със слънце Близък изток нашата система може да бъде напълно изключена от мрежата”, подчертава Хардж Даливал.

Освен, че може да се захранва изцяло от „собствена”, възобновяема енергия, Hyperloop ще има много по-голямо въздействие от това просто да превозва хората супер-бързо. „Hyperloop е нещо повече от просто возене от А до Б изключително бързо и ефективно. Системата ще отключи огромен икономически, социален и човешки потенциал. Тя ще промени съществено бариерите на разстоянието и времето”, казва Даливал.

Огромен потенциал

И ако подобна транспортна технология може да превозва 45 милиона пътници годишно само в региона на Близкия Изток, то какво остава за потенциала й за транспорт на стоки в региона – и какво би означавало това за икономическото развитие на различните региони по света?

Потенциалът е огромен и не е случайно, че инициаторите на проекта вече работят в партньорство с Икономическата комисия на Саудитска Арабия (ECA). Проучването на центъра за върхови постижения в страната е установило, че ако бъде одобрен, Hyperloop ще създаде повече от 124 000 високотехнологични местни работни места, като същевременно ще подкрепи технологичния сектор и ще доведе до около 4 милиарда долара ръст на БВП до 2030 г.

Разбира се, технологията ще работи в синхрон с другите системи за транспорт, особено модерните такива – например, дроновете. Автономните превозни средства (и за хора, и за товари) ще имат своята роля в транспортния микс на бъдещите градове и региони. Напредничавите градове вече изследват тези предизвикателства и правителствата, изграждащи градове на бъдещето, разбират, че новите технологии не е задължително да се вписват в сега съществуващите процеси.

„Големият урок тук е, че е от решаващо значение да работим заедно с местните власти, за да се намери път напред, който да гарантира безопасността, като същевременно позволява иновациите да продължат напред”, казва Даливал.

Коментари по темата: „Hyperloop се очертава като най-бързият и ефективен транспорт”

добавете коментар...

  1. ха

    Това с навлизането със скоростта на звука беше голяма глупост. Скоростта се определя от разликата в наляганията (в тунела е около 0)!!! Например скоростта на навлизане при 2 атмосфери би била много по-голяма от тази скорост при 1 атмосфера, а колко е точно не ми се смята.
    Ясно е, че качването и слизането на пътниците ще ставя през странични отвори. Една външна врата (върху тунела) се “долепя” прецизно с врата от капсулата, след което този сандвич се маха, за да се получи отвор. Разхерметизираното така пространство е твърде малко да не кажа почти незначително (тънък пръстен по контура на вратата).

  2. (c:

    До И.

    Айде първо се научи да четеш, пък после коментирай и пиши небивалици.

    Ето какво написах аз, а ти явно НЕ СИ ПРОЧЕЛ:
    “Техническите предизвикателства пред проекта многократно надвишават тези на Шинкансен и, всъщност, ВСЕ ОЩЕ НИКОЙ ДОРИ НЕ Е ЗАПОЧНАЛ ДА ГИ РЕШАВА.”

    Казано иначе, аз не твърдя, че тези проблеми нямат решения, а че още няма решения, пък тия обещават абсолютни небивалици.

    Как ще обещаеш, че едно пътуване ще струва само $20, примерно, без дори да знаеш 70% от технологиите, които са необходими, колко ще струват изследванията, разработката и изработката на съответните компоненти от системата?!?

    Ама мъски, сега и брансън, хванали да обещават …

    Това по точки 1 и 2.

    Сега, по точка 3: Ти явно си абсолютен двойкаджия по физика.

    Ударна вълна със сила от 10 тона на квадратен метър, движеща се с 343м/сек, което е 1234км/ч, ще направи влака на палачинка.

    Щял бил да влезе въздух …

    Торнадо 5-та степен се получава при 200mbar разлика в налягането (0,2 атмосфери) като най-мощното торнато удряло някога в САЩ е в Оклахома и е достигнало скорост от 510км/ч!

    Да предположим, че тръбата няма да е при пълен вакуум, а примерно 0,2 атмосфери. Това пак прави “скромна” разлика от 0,8 атмосфери, или ЧЕТИРИ ПЪТИ! Скоростта на ударната вълна ще е почти 280м/сек (1000км/ч)!

    Иди да обясниш на американците как подобна сила само леко щяла да забави влака …

    Бомбата над Хирошима е 18 килотонна. На 3,5км от епицентъра ударната вълна е с налягане от 0,34 атмосфери и все още гарантирано убива хора и унищожава сгради.

    Не случайно написах, че спукването на вакуумирана тръба е сравнимо с малка атомна бомба (съвременните са доста по-мощни).

    Ти хубаво не си учил физика, но всичко това може лесно да се провери в ИНТЕРЕНЕТ.
    Годината е 2020, имаш гугъл, имаш уикипедия, тубата е пълна с видеа с вакуумни имплозии.

    Не аз живея в миналото, ами ти живееш в средновековието, да се мислиш за грамотен, без да имаш елементарни познания.

  3. И.

    До (с:
    Хайде пак хейт…

    1. Ти знаеш ли точно от какъв материал ще бъде направен тунела за да знаеш какво ще бъде разширението? Според теб как се борят с разширението на релсите на обикновенните високоскоростни влакове които се движат с до 300-400км/ч? Релсите са им заварени една за друга по цялата дължина. Дали местят гарите с по 100-200 метра? А външната тремпература се променя от -15 до +35 градуса.

    2. Защо трябва да развакуумират целия тунел? Не може ли да се развакуумира само тръбата на гарата след като спре влака?

    3. При спукване на тръба просто ще влезне въдух в нея и влака ако е наблизо ще си забави скоростта. Нищо повече. Освен това говорят за намалено налягане, а не за вакуум.

    P.S.: Спри да живееш в миналото.

  4. (с:

    Хиперглупът е най-голямата измама на 21ви век.

    Техническите предизвикателства пред проекта многократно надвишават тези на Шинкансен и, всъщност, все още никой дори не е започнал да ги решава.

    Засега единственото, което са показали, е къси тестови трасета (около 1км). Нека покажат 10км трасе поне.

    Ето част проблемите:

    1. Тунел с дължина от 900км (колкото беше планът за първото трасе), си променя дължината с около 300м при промяна на температурата с 5 градуса.

    Все още няма създадена гъвкава връзка, която да може да поддържа вакуум и да обира вариациите в размерите на тръбите.

    Само си представете как гарите се местят с по 50-100-200-300 и повече метра според дължината на трасето 😀

    2. Никой не е решил проблема с качването на пътниците без да се налага тунелът да бъде развакуумиран и вакуумиран наново.

    В момента всички тестови трасета имат капак в края, който се отваря, вкарва се тестовата совалка, затварят и вакуумират с продължение на до няколко часа.

    3. При спукване на тръба, въздухът връхлита в тръбата със скорост от 343м/с (скоростта на звука) и сила от 1 атмосфера или 10 тона на квадратен метър, унищожавайки всичко по пътя си.

    Казано иначе, спукването на тръбата е равносилно на взривяване на малка ядрена бомба.

Коментар