Паркинг-оператори, технологиите ще преобразят бизнеса ви

Операторите на паркоместа могат да променят изцяло дейността си чрез технологиите
(снимка: CC0 Public Domain)

Технологиите улесняват ежедневието ни постоянно – гласовите асистенти търсят информация за нас, навигационните устройства измислят маршрута ни при пътуване. Все повече хора се безпокоят как роботите ще „преобърнат” работните им места. Това е основателно при някои професии и може дори да се смята, че някои сектори ще се преобразят тотално.

Операторите на паркинги ще се преобразят със сигурност. Технологиите ще променят драстично този род дейност, предупреждават анализаторите от Deloitte. Това не значи на всяка цена загуба, но операторите трябва да се „събудят” за промените, които е наложително да направят, ако искат да имат успешен бизнес и занапред.

Пренебрегван детайл

Технологиите в и около автомобилите ни правят движението по-лесно. Навигационните системи ни упътват и ни предлагат маршрути, избягващи задръстванията. Съкращават времето ни за пътуване, а могат и да оптимизират потоците от автомобили като цяло. Но един досаден и често пренебрегван детайл остава незабелязан: паркирането.

Сега обаче анализаторите от Deloitte предупреждават, че всеки оператор на паркоместа може да промени изцяло дейността си благодарение на технологиите. И трябва да го направи.

Шофьорите знаят проблема с паркирането твърде добре. В гъсто населените градове може да ти отнеме доста време да намериш подходящо място за автомобила си. Понякога може да обикаляш доста дълго около дома си, докато откриеш местенце, където да спреш.

Според доклада на Deloitte „Бъдещето на паркирането”, американците прекарват средно по 17 часа годишно в търсене на паркомясто. Това са два работни дена! Пропиляното време, изразходваното гориво и парите за него, да не говорим за емисиите, са просто неприемливо много. Към това следва да добавим и усложняващия фактор на таксите за паркиране в градската среда, които все повече градски власти налагат.

Технологично изоставане

Е, добре, защо технологиите да не могат да решат и този проблем, както се справят с навигацията и оптимизирането на трафика? Досега решенията бяха насочени към улесняване на шофьорите да платят за своето място. Това е логично, но недостатъчно.

В последно време започнаха да се появяват автоматизирани асистенти, които помагат за намирането на парко-„петна”, но те са само бледни опити за помощ. Една от причините за това технологично изоставане е, че местата за паркиране са неподвижни парчета от недвижими имоти. Не можем просто да преразпределим капацитета им според нуждите.

Паркинг-операторите пък все още не са възприели каквито и да е стандартизирани средства за споделяне и събиране на данни, необходими за изграждането на алгоритми в помощ на водачите, търсещи места.

Икономически стимули

От друга страна обаче операторите на паркинги тепърва ще започнат да разпознават икономическите стимули в това да имат технология, която позволява на водачите да намират техните паркинги. По-високата ефективност на активите е една от причините.

Сензорите в паркингите могат не само да отчитат празните места на табло при входа на паркинга – те могат да предупреждават шофьорите, минаващи наблизо за свободно място, което биха могли да пропуснат иначе. В някои моменти по-добра информация се явява разликата между това да паркираш или да се откажеш напълно от търсенето на място в района.

Нещо повече, технологиите са способни, на база подобен „пул” от информация за множество паркинги, да приложат динамично ценообразуване. А това от гледна точка на операторите на паркинги е интересно, защото може да доведе до увеличаване на приходите. В моментите с по-активно търсене и голямо натоварване цените ще са по-високи.

Разпознаването на номерата от регистрационните табели на автомобилите не е новост, така че паркирането и таксуването стават още по-улеснени с помощта на съвременните технологични решения.

Революция в мобилността

Всичко това води до извода, че автоматизацията на паркирането най-вероятно ще бъде част от общата революция в мобилността, която ще промени транспорта като цяло, смятат Филип Уилигман, Сара Турбек и Райън Голдсбъри, автори на пространен анализ на Deloitte по темата, публикуван в Smart City Hub. До 2040 г., според тях, голяма част от разстоянията, които се пропътуват от хората, ще преминават в т. нар. споделени автономни превозни средства, а те не се нуждаят от паркиране.

Основната разлика спрямо традиционните превозни средства е, че автономните работят почти през цялото време – за разлика от личните автомобили сега, които повечето време стоят и бездействат. Това означава ефективност на ресурса – възможно най-пълноценно използване на наличната машина. А на свой ред подобно пълноценно оползотворяване ще означава намаляване на нуждите от паркомясто.

Тогава какво да очакват операторите на паркинги в идните няколко години, за да успяват в бизнеса си? Според Deloitte, те биха могли да започнат да мислят за предлагането на допълнителни услуги, например станции за зареждане на електрически превозни средства и камериерни системи за паркиране – може би с помощта на роботизирани платформи за управление.

Също така може да се приложи подобрено управление на пространството, въвеждане на гореспоменатите гъвкави модели на ценообразуване и, защо не, осигуряване на приходи от наличните данни.

Коментар