Мерките за социално дистанциране, наложени заради пандемията от коронавирус, накараха много компании да прекратят наемането на нови служители, други – да отложат този процес, а трети – да преминат към извършването на тази дейност онлайн. Най-често това се случва чрез видеоконференция. Използват се инструменти като Zoom, GoToMeeting, BlueJeans, IntermediaAnyMeeting и Cisco Webex.
Този метод е нов за много фирми, но и за повечето хора. Има някои неща, които трябва да знаем, ако ще кандидатстваме за работа и интервюто ни ще се провежда чрез видеоконференция, съветва Пол Улф, старши вицепрезидент по човешките ресурси в Indeed.
„Този голям социален експеримент, в който всички бяхме въвлечени, ни кара да променим начина, по който досега сме правили нещата”, казва Улф, цитиран от Tech Republic. „Видео-интервюто е част от това, което е нормално за нас в момента”.
Реално видео-интервюто не е толкова различно от интервюто на живо между хората; основите са почти еднакви. В този смисъл не се очаква нещо стресиращо ново. Но е важно да се имат предвид някои подробности, за да може кандидатът да се представи в добра светлина.
„Да се представим добре на видео-интервю никога не е било толкова важно, колкото днес. Видео-технологията е чудесен начин за наемащите мениджъри да интервюират и идентифицират качествени кандидати, които да се присъединят към техните екипи”, казва Амелия Грин-Вамос, експерт по кариерни тенденции в Glassdoor.
Тестване на връзката
Свикнали сме интернет връзката в офиса да е винаги стабилна, надеждна, да няма никакви проблеми. Домашната обаче може и да не е такава – особено точно сега, когато операторските мрежи са натоварени до краен предел.
Вкъщи, където обичайно досегашното потребление е било свързано с гледане на филми и игри, или в най-добрия случай дистанционната работа на един човек от домакинството, сега може да има двама, трима, че и петима потребители – например двамата родители и трите деца, които учат също чрез видеоконферентна връзка с учителя. Това значи, че интернет комуникацията може да е доста забавена, да има накъсване на образа, на звука.
Поради това кандидатите трябва да тестват връзката и оборудването си предварително. Трябва да са сигурни, че интернет-връзките им са стабилни, бързи и надеждни, а микрофоните, слушалките и камерите са готови за видео-интервюто.
Това трябва да стане преди началото на интервюто. Ако е необходимо, може да се направи някаква промяна, за да е сигурно, че за времето на интервюто ще може да се разчита на наличния интернет.
Добра подготовка
Освен технологично, кандидатът трябва да е подготвен и информационно. Важно е човекът да е предварително запознат с компанията, с дейността й, водещите продукти и продуктови гами, географско разпределение, служители, структура – въобще всичко, което може да се намери за фирмата предварително. „Напишете си домашното старателно”, съветва Грин-Вамос.
Това включва и подготвянето на въпроси, които целят да дадат яснота на кандидата за позицията, за която кандидатства, за естеството на работата, за особеностите. Това ще позволи на кандидата да прецени по-добре дали работата, за която се е явил на интервю, наистина е това, което иска, казва Грин-Вамос. „Не забравяйте, че не само те интервюират вас – вие също интервюирате тях”.
Наличието на предварително написани въпроси е добра идея; това прави добро впечатление на наемащите мениджъри.
Създаване на добро впечатление
Една трудност при видео-интервютата е това, че липсва възможност да се създаде доброто първо впечатление с дребни детайли като пристигането навреме или носенето на разпечатка с биографията. И все пак има начин да се създаде първоначалният добър ефект, който е от значение при избора на мениджърите.
Отнасяйте се като към интервю лице в лице: включете се навреме (една идея по-рано); бъдете първи на линия, съветват специалистите.
Нещо много важно по време на видео-интервюто е контактът с очи, подчертава Улф. „Добре е да осъществите контакт с очите. Това е лесно, когато сме в стая с човека, но при видео-връзка е малко неудобно: трябва да гледате в камерата, а не в изображението на екрана”.
Погледът в камерата ще даде на мениджъра усещането, че го гледате в очите. Това позволява и много по-лесно разчитане на мимиките и физическите сигнали.
Професионално излъчване
Фактът, че човек бива интервюиран в дома си, не е основание да се появи пред камерата по пижама. „Облечете се професионално – от главата до петите. Облечете се така, както когато отивате на интервю очи в очи”, казват специалистите.
Не бива да се забравя и фонът. Какво ще видят интервюиращите зад гърба на кандидата? „Презентацията е ключова за успешното виртуално интервю и се простира отвъд това, което носим – тя засяга и мястото, на което се намираме”, съветва Грийн-Вамос.
„Намерете неутрален фон и тихо местоположение, за да избегнете фоновия шум и разсейващите образи”. Освен това е важно кандидатите да се опитат да запазят своята личност и да се държат професионално.
Невербалната комуникация при видео-интервюто трябва да бъде използвана и то внимателно. Специалистите съветват кандидатите да не забравят да се усмихват понякога, да кимват, да демонстрират ентусиазъм. Жестовете с ръце също са добре дошли. Те обаче трябва да се използват пестеливо, защото често пъти бързо движещи се обекти се „накъсват” при предаването на изображението.