Умният дом: движещи фактори за растежа

Управлението на сигурността и достъпа са типични приложения на технологиите за умния дом
(снимка: CC0 Public Domain)

Пазарът на системи за т. нар. „умен дом“ ще възлиза на 135,3 милиарда долара през 2025 г., според анализатори от MarketsandMarkets. Сегментът обхваща системите за контрол на осветлението, управление на сигурността и достъпа, HVAC контрол, развлекателни съоръжения, домашно здравеопазване, в т.ч. хардуер, софтуер и услуги. Докладът е нов и отчита влиянието на пандемията Covid-19 в бранша.

Обемът на глобалния пазар на решения за интелигентни домове се очаква да нарасне от 78,3 милиарда долара през 2020 г. до 135,3 милиарда долара до 2025 г. при средногодишен темп на растеж от 11,6%, подчертават анализаторите.

Двигатели на растежа

Растежът на пазара се обуславя от много фактори. Сред тях са например нарастващият брой потребители на интернет, увеличаването на разполагаемия доход на хората в развиващите се икономики, все по-голямото значение на домашния мониторинг на отдалечени места, както и все по-належащата нужда от енергоспестяващи и нисковъглеродни решения, ориентирани към намаляване на парниковите емисии.

Освен това бързото разпространение на смартфоните и интелигентните джаджи, разширяването на портфолиото от интелигентни домашни продукти, предлагани от голям брой производители, нарастващата загриженост за безопасността, сигурността и удобството сред населението ще стимулират търсенето на решения за „интелигентен дом“.

Фактор с много силно въздействие ще е автоматиката в съвременните бизнес-сгради и модернизацията на по-старите сгради в съответствие с новите регулации и изисквания за енергийна ефективност, въведени с цел опазване на климата. Сградният фонд е отговорен за около 40% от парниковите емисии. Въвеждането на технологии за динамично управление на осветлението, отоплението, охлаждането, вентилацията и потреблението на енергия като цяло ще даде тласък на системите за умен дом.

Умните асистенти

Водеща роля в бума на пазара на умни домове ще имат т. нар. домашни асистенти. Наричани още „умни говорители“, те вече са доста популярни дори сред възрастни хора. Търсенето им ще нараства постоянно.

Възходът на този сегмент се движи предимно от нарастващото възприемане на интелигентните технологии, високия разполагаем доход, популярната тенденция на персонализация и бързото разпространение на многофункционалните устройства. Очаква се тук да влияят фактори като увеличаване на фокуса на компаниите върху подобряване на клиентското преживяване и предпочитанията на потребителите към технологично модерни продукти пред традиционните продукти.

Освен това последните разработки в областта на изкуствения интелект и обработката на естествен език за подобряване на възможностите за разпознаване на глас увеличават общото търсене на умни гласови асистенти в интелигентните домове.

Проактивни услуги

Проактивните решения са по-изгодни от т.нар. поведенчески тип, тъй като те могат да изпращат препоръки до крайните потребители, съветвайки ги да предприемат необходимите действия – например за намаляване на консумацията на енергия. Освен това въз основа на действията на потребителя могат да бъдат приложени мерки за контрол чрез електронни устройства. Поради тези предимства се очаква пазарът на софтуер и услуги от проактивен тип да расте с по-високи темпове през прогнозния период.

Значими сегменти

В общия обем технологии за „умен дом“ се открояват два потока, достатъчно значими, за да се обособят като самостоятелни пазарни сегменти. Това са системите за контрол на климата (температура, вентилация, влажност – сензори и контролери и управлявани устройства) и системите за интелигентно осветление (хардуер: осветителни тела, контрол на осветлението; софтуер и услуги).

Коментар