Разпространението на системите с изкуствен интелект ще се разшири с навлизане на 5G мрежите, но участниците на пазара вече предупреждават, че разработчиците на компоненти ще трябва да се борят за намаляване на консумацията на енергия.
До 2025 г. около 15% от глобалното потребление на енергия ще идва от центровете за данни, прогнозира Applied Materials. Сега този показател е на ниво от 2%, така че темпът на увеличаване на потреблението на енергия от центровете за данни през следващите пет години ще бъде много висок.
Applied Materials е един от най-големите доставчици на оборудване, използвано в литографията, а главният изпълнителен директор на компанията Гари Дикерсън очерта пред аудиторията на Semicon West предизвикателствата пред цялата полупроводникова индустрия.
„Изкуственият интелект има потенциала да промени всичко. Но ахилесовата пета на AI е консумацията на енергия и ако този проблем не бъде решен, той няма да позволи да се разгърне пълният потенциал на технологиите”, каза Дикерсън в речта си, цитиран от The Verge.
Според него, при сегашното ниво на развитие на литографията, обучението на невронните мрежи е свързано с прекалено голямо потребление на енергия. Ето защо полупроводниковата индустрия трябва да се стреми да промени това.
Електронните компоненти, произведени с оборудване на Applied Materials, трябва да бъдат още по-енергийно-ефективни, казва ръководителят на компанията. За системите с изкуствен интелект са необходими специални интерфейси, които при висока пропускателна способност ще консумират малко енергия.
Самата Applied Materials работи върху нови начини за свързване на кристалите в бъдещите процесори. Тя разработва съединения, получавани от растежа на волфрамови атоми във вакуум.
Applied Materials е загрижена и за намаляване на въглеводородния отпечатък от своите дейности. До края на десетилетието компанията обещава напълно да премине към енергия от възобновяеми източници и да намали въглеродните емисии наполовина.
Това може да се постигне чрез прости мерки. Например, намаляване на честотата на изпращане на специалисти в командировки за сметка на обмена на информация чрез отдалечени канали. Периодът на самоизолация доказа, че не е трудно да се направи това без компромиси с изследванията и поддръжката на клиентите, казват от компанията.