Емпатията заляга в писането на софтуер

Технологиите трябва да са създадени така, че да служат на хората леко и лесно, смята Сара Фаац, директор „Връзки с разработчици” в софтуерната компания Progress
(снимка: Мария Малцева / TechNews.bg)

Емпатията – съпреживяването – заляга в процесите на създаване на софтуер днес, в „ерата на Covid”, а мениджърите на софтуерни екипи са длъжни да намерят начина да поддържат човешкото в комуникацията, лишена от човешко присъствие. Двете тенденции ще се окажат в главната роля по време на предстоящия мега-форум на разработчиците DevReach 2020. Той ще събере близо 3000 професионалисти от областта на софтуерното разработване идната седмица – естествено, виртуално. За днешните предизвикателства в професията на разработчика разказа Сара Фаац, директор „Връзки с разработчици” в Progress.

В света, в който на мнозина се налага да вършат работата си от дома, в компанията на компютъра и домашните си любимци, човек би предположил, че софтуеристите се чувстват най-комфортно – те така или иначе са вглъбени, съсредоточени, мълчаливи, а и често работят в „домашен офис”. Това обаче не е съвсем така. Човешкото общуване липсва на всички, които са свикнали да са бюро до бюро, дори да изглежда, че в ежедневието си те прекарват повечето време в мълчание. „Връзката, общуването са важни – ние всички сме хора все пак”, казва Сара Фаац.

Ситуацията поставя особено предизвикателство към мениджърите на екипи. Те са длъжни да намерят начин да съхранят „човещината” на общуването с колегите си. „Сега във виртуалните чат-стаи и видеоконферентните разговори говорим не само по работа, но и за самите себе си. Потребно е! Нужни са ни внимание, човечност. Хубаво е често да се обръщаме един към друг с интерес – да попитаме другия „как си, какво се случва с теб, как са децата, имаш ли нужда от нещо”. Това е умение, за което няма мениджмънт-наръчник”, сподели Сара Фаац.

Емпатия в софтуера

Днес повече от всякога за софтуерните организации е важно да създават своя продукт под влиянието на емпатия. Ситуацията е такава, че човешкото поведение е променено. Софтуеристите трябва да отговорят на тази промяна.

„Потребителите са нетърпеливи, понякога изнервени, при всички случаи – взискателни. Ние, софтуерните екипи, сме наясно, че работим с технологии, но трябва да осъзнаем по-добре, че всъщност ние работим за хора”, казва Сара Фаац. Технологиите трябва да са създадени така, че да служат на хората леко и лесно. „Крайният потребител има своята гледна точка и ние трябва добре да я разбираме. Хората са подвластни на емоционалните си реакции. Важно е да знаем какви са техните емоции, преживявания, впечатления, усещания. Много съществено е да разбираме техните очаквания”.

Ако, например, човек пътува често по работа, той най-вероятно използва едно или няколко приложения за резервиране на самолетни полети, за хотелски резервации. „Хора като мен, които обичайно постоянно пътуват, буквално „живеят” със своето приложение за резервации. Влизат стотици пъти на ден, преглеждат постоянно”, казва Фаац. Приложението днес трябва да работи съвършено гладко. Всичко трябва да е на мястото, където потребителят би очаквал да го намери, всички важни новости трябва да се съобщават мигновено.

„Тези функции са „критични за живота” на човека. Ние, софтуеристите, трябва да сме наясно как да създаваме програмите така, че да отговорим на човешкото очакване и потребителят да е доволен”, споделя Фаац. Това означава много потребителски интервюта, много проучвания какво се използва, как, какви са нагласите на крайните потребители. За да бъде добро преживяването, софтуеристите имат нужда да знаят по-добре от самия потребител какви са очакванията му.

От своя страна това означава, че повече от всякога в проектирането на софтуер се намесват „човешките” науки – поведенческите анализи, психологията. В близко бъдеще в тази област може да се включат мощните механизми на изкуствения разум с неговата способност да „разбира” големи количества данни от проучванията и възможности за прогнозиране. „Разбира се, ние трябва да сме внимателни, защото за способността на изкуствения разум да разгадава очакванията на хората има огромно значение как ние ще обучаваме компютърния алгоритъм”, казва Сара.

Изкуства и жив чат

С развитието на „епидемичната обстановка” по света за хората от софтуерния бранш стават все по-важни поддържането на себеизразяването и живия контакт с колеги без конкретна работна цел. „Мислим за това постоянно. Комфортът при хората се променя постоянно – в един момент човек се чувства добре, в следващия момент в някоя социална мрежа изскача снимка на прекрасното място, където си бил по това време преди една година, и изведнъж настроението се променя”, размишлява Сара Фаац.

Според нея, сега оценяваме много повече важността на споделянето. „Свалихме гарда. Споделяме по друг начин, говорим с колегите по друг начин. Удивително е колко много хора в екипа ни се заеха с творчество и изкуства – музика, фотография и други”. Много повече са и блог-публикациите на членовете на екипа на компанията.

Нуждата от възвръщане на работното ежедневие пък поражда повече „събития” – неформални виртуални срещи. След „откриването” на Twitch се оказва, че платформата, първоначално замислена за игри, е отлично средство за поддържане на екипния дух. Разработчиците могат да общуват помежду си неограничено, да се чувстват част от нещо, което харесват. Имат възможност за спонтанни, непринудени разговори и социално взаимодействие. За хората, за които програмирането е страст, това е своеобразно завръщане на усещането за общността, с която заедно съграждат стойности неща всеки ден.

В подобен дух ще протече и самата конференция DevReach следващата седмица, организирана от Progress. У хората има известно усещане за „пренасищане” от технологизацията, казва Сара Фаац, затова конференцията ще наблегне на непринудеността, свободния разговор, приятелската атмосфера. Всеки от петте дни на форума има своя технологичен фокус, но ще се запази духът на интензивното лично взаимодействие между хората. Това обхваща и самите лектори, които – макар да са имена от световна величина – ще участват в чатовете и ще си бъбрят с колегите свободно. Личното взаимодействие ще е най-важно.

Мария Малцева

Мария Малцева

Коментар