Министерството на правосъдието на САЩ и генералните адвокати на 11 републикански щата заведоха антитръстов иск срещу Google, твърдейки, че компанията поддържа нелегален монопол върху онлайн търсенето и уеб рекламата. Делото се сочи като най-голямото от своя вид за последните 20 години. Резултатите от него ще бъдат чакани дълго, навярно няколко години, и ще бъдат определящи за пазара на интернет реклама, онлайн медиите, бизнеса с оптимизация за търсещи машини и всички, които инвестират в уеб реклама и SEO.
В сърцевината на делото е предполагаема „дружба” между Google и Apple: обвинителите имат данни за тайна сделка между двете мега фирми, които привидно са конкуренти. Според иска, „ябълката” получава милиарди долари всяка година, за да остави Google като търсачка по подразбиране за всички iPhone модели и други свои устройства.
Малко след обявяване на делото Google направи изявление, в което определи делото като „дълбоко опорочено”. „Хората използват Google, защото сами избират да сторят това, а не защото са принудени или защото не могат да намерят алтернативи”, се казва в изявлението. „Това дело не би помогнало с нищо на потребителите. Напротив, то би родило алтернативи… с по-ниско качество, би повишило цените на телефоните и би затруднило хората да получат услугитете за търсене, които искат да използват”.
Дружба за милиони?
Твърди се, че главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай и шефът на Apple Тим Кук са се срещнали през 2018 г., за да обсъдят как двете компании могат да работят заедно, за да стимулират растежа на приходите от търсене, според правосъдното министерство. Обвинението твърди, че старши служител на Apple е написал до колега в Google след срещата: „Нашата визия е да работим така, сякаш сме една компания”.
Споразумението обхваща приблизително 36% от всички заявки за търсене в САЩ, според министерството на правосъдието. В обвинението се твърди също, че почти 50% от трафика на Google за търсене е възникнал на устройства Apple през 2019 г. До голяма степен е така, защото „много малко хора променят търсачката си по подразбиране върху своите Apple устройства. След това Google генерира приходи за себе си от всички тези търсения”.
Според обвинението, в замяна на услугата Apple получава суми, които не са за подценяване: между 8 и 12 милиарда долара на година, отбелязва CNN. Сумата може да представлява до 20% от глобалния нетен доход на Apple.
Изключителна търсачка
Делото се фокусира върху тактиката на Google и доминирането на пазара на уеб търсене. Понастоящем корпорацията получава 80% от всички заявки за търсене в Съединените щати. Обвинителите имат данни, че компанията „използва десетките милиарди долари годишни печалби от рекламиране в търсачки, за да потиска конкуренцията си”. Всичко това, според ведомството, се постига чрез един метод: „Направете Google своя търсачка по подразбиране”.
В иска се казва, че Google поддържа предимството си чрез изключителни споразумения на стойност милиарди долари – подобни на това с Apple. Така търсачката на уеб гиганта остава търсачка „по подразбиране” за милиони уеб браузъри, мобилни устройства и нововъзникващи технологии за търсене като гласови асистенти и IoT устройства. Тъй като повечето потребители не променят настройките си „по подразбиране”, добавя обвинението, това в крайна сметка „превръща Google в де факто изключителна търсачка”.
В делото специално се посочва поведението на системата при мобилни устройства, като се отбелязва, че макар Android да е безплатна и с отворен код, в действителност тя „запазва контрола” за доставчика. Договорите с т.нар. партньори забраняват създаването на нови версии на Android, а наред с това задължават фирмите да правят предварителната инсталация на приложенията на Google и включват споразумения за споделяне на приходи, които са по-благоприятни за компаниите, които играят по правилата на Google.
Политически нюанси
Делото започна след 16-месечно разследване. Моментът на старта му дава основание на мнозина да виждат политически мотиви и нюанси. Според някои пазарни наблюдатели, то идва вследствие на повтарящи се обещания от президента Доналд Тръмп да подведе под отговорност „Big Tech” като част от политическата си стратегия. Други настояват, че правосъдното ведомството „е било подложено на натиск… да повдигне обвиненията точно преди президентските избори след две седмици”.
BigTech на прицел
Големите технологични корпорации, накратко Big Tech, неведнъж са били в епицентъра на тежки антитръстови дела. Самата идея за регулиране на индустрията съвсем не е политически оцветена.
Наскоро публикуван доклад обърна внимание на монополните позиции на Apple, Amazon, Facebook и други технологични компании, като призова за действия по проблема. Нужно е „засилено прилагане на антитръстовото законодателство спрямо тези фирми”, гласи докладът.
Мрачна перспектива
Доминацията на една-единствена търсачка е проблем, тъй като създаването на конкурентни продукти е твърде скъпо. Търсещата машина, която е на фокус в съдебното дело, е една от общо три в САЩ, които използват уеб „паяци” – софтуер, който постоянно търси и индексира публично достъпните уеб страници. Другите две са Bing и DuckDuckGo.
Създаването на нова търсачка от друг играч на пазара би коствало колосални първоначални инвестиции – в размер на милиарди долари, твърди обвинението. Стотици милиони долари пък са необходими за поддържането ѝ всяка година. Това на практика прави невъзможно съществуването на по-малки конкуренти.
От друга страна, въпреки яростно звучащото обвинение, Министерството на правосъдието не се стреми към разбиване на монопола на Google или налагане на конкретни глоби. По-скоро в делото се иска „структурно облекчение, необходимо за лекуване на всяка щета от антиконкурентното поведение”.
Въпреки, че телеком индустрията на САЩ неведнъж е била разбивана по линия на антитръстовите регулации на страната, сега пазарните наблюдатели са по-склонни да не очакват подобно развитие на нещата. Те напомнят, че подобни дела могат да продължат с години, а други две знакови дела на САЩ – срещу IBM през 1970-те години и срещу Microsoft през 1997 г. – в крайна сметка завършиха без съществен резултат.
Така е Anonymous. Признавам си без бой, че аз съм топ експерт и иноватор.
Щото си нямат експерт като теб да им дава акъл.
Ами то Firefox съществува единствено защото Google им плащат, за да са търсачка по подразбиране. Ако с Мозила може да се прави такава сделка, защо с Епъл да не може?