На прага на 2021 година, след бума на Covid, който накара организациите по цял свят да се дигитализират неочаквано бързо, дигиталната трансформация се равнява на дигитална конкуренция.
В текущата онлайн среда да боравиш с цифровите технологии и канали не е каприз, екстра или предимство – то е въпрос на съществуване и на участие в пазарната надпревара. Който има по-добро приложение, печели клиенти. Организация, чието приложение е слабо, губи потребителите си. Всички трябва да сме наясно с това, заяви Адам Войтковски, генерален мениджър за Централна и Източна Европа в Red Hat, по време на виртуалния форум IT Compass – ежегодният „пътеводител” на ИТ развитието, организиран от IBS България.
„Днес човек, който има сметки в три банки, разчита на банковите мобилни приложения, за да управлява парите си. Ако е-банкирането на едната банка е лошо, неудобно или несигурно, той просто се отказва от банката”, разказа Войтковски. Това е простичкият пазарен механизъм, който ни уверява, че днес да имаш по-доброто мобилно приложение е въпрос на справяне с конкуренцията.
Докъде води това? В Google Play вече са регистрирани 2,7 милиона приложения, а в Apple Store са 2,2 милиона. 0,85 милиона приложения има в GetJar, 0,48 милиона в Amazon App Store. „Свидетели сме на същински войни с приложения”, заключи Войтковски.
В тази приложна война разработването на софтуера е обект на особено внимание – то е направо стратегическо. Апликациите се пишат най-вече вътре в самите предприятия – с идеята по този начин да се запази конкурентното предимство. Много важно за бизнесите е да притежават кода на приложението, което развиват. От съществено значение са сигурността, адаптивността, надеждността и адекватната поддръжка. Така е, защото приложението се приравнява по важност с бранда, с името на фирмата.
Именно това вътрешно разработване е определящо за решението на много организации да използват софтуер с отворен код. 83% от ИТ лидерите казват, че „open-source” системите са важни инструменти в техните организации от гледна точка на способността да се възползват от предимствата на облачните архитектури. 86% от ИТ лидерите сочат, че отвореният код е средство, на което разчитат най-иновативните компании, посочи Войтковски.
Като един от най-големите разработчици на софтуер с отворен код, Red Hat, собственост на IBM, има възможност да черпи ресурси от пул от над 1 милион технологични проекта от всякакво естество.
„Как се твори софтуер? Ако си мислите, че софтуер се създава творчески в мащабните офиси с отворен план на големи софтуерни фирми, където са „нагъчкани” един до друг стотици разработчици, не е така”, разказа полякът от Red Hat. Кретивността в разработването на софтуер кипи в разбутаните стаи на ентусиазирани програмисти, седящи посред нощ пред компютъра. Всеки от тях е обсебен от идея, която му е хрумнала поради някаква съвсем реална ситуация, нуждаеща се от решение.
„Ето така се случват иновациите – а ние имаме ролята да интегрираме тези иновации, да ги стабилизираме, да даваме гаранции за стабилност и да осигуряваме поддръжка на организациите, които пожелаят да въведат в действие иновациите”, подчерта Войтковски.
„Отвореният код се създава от млади и ентусиазирани хора, будни, гъвкави, знаещи къде да потърсят и намерят инструменти и подкрепа за своите идеи. Един проблем, който на традиционния ИТ отдел в организацията би отнел няколко месеца за решаване, младият ентусиаст може да реши за няколко дена. Тези хора се ориентират бързо, имат много свежи идеи. Това е ресурсът, на който стъпваме ние в Red Hat”, заяви Войтковски.
От гледна точка на потенциала, показателно е, че ако най-голямата софтуерна фирма в света има 20 хиляди разработчици, то общността на отворения код обхваща около 15 милиона души – несравнимо повече таланти.
„Готови сме за приложните войни”, подчерта мениджърът от Red Hat. По думите му, има няколко предимства, които отвореният код осигурява на потребителските организации. Той е достъпен за всички, които имат ясна идея какво искат. Разработчиците традиционно го обичат. Дава свобода и предлага богат избор от посоки и възможности. Гарантира на всяка организация добра „финансова хигиена”.
Не на последно място – отвореният код е основата, на която стъпва съвременната форма на виртуализация, от която де факто зависят всички дигитални проекти, заключи Войтковски.
А, слаб две, за топ визонерът на отворените кодове. Повече от 24 часа да има статия по неговата експертна тема и да не ни светне, че, че бъдещето е на отвореният код.