Батерия за електромобили се зарежда за 10 минути

Инженери разработват нова батерия, която се справя с безпокойството за пробега
(снимка: Chao-Yang Wang’s lab / Pen State)

Американски изследователи разработиха нова батерия за електрически автомобили, която се зарежда само за 10 минути и може да осигури 400 километра пробег с едно зареждане.

Електрическата батерия е направена от литиево-железен фосфат, който е известен със своята „ненадмината безопасност”. Той може бързо да се загрява и охлажда – а това, според учените, е „ключът към бързото зареждане и дългия живот”, съобщи DailyMail.

Системата може да се справи с „безпокойството за пробега – опасението на шофьорите, че няма да имат достатъчно заряд в електрическото си превозно средство (EV) и няма да могат да стигнат до дестинацията си. Това безпокойство се сочи като основна причина много хора да се въздържат от замяната на ДВГ автомобилите с електрически.

Изследователите казват, че новата батерия е способна да осигури енергия за повече от 3,5 милиона километра пробег през своя живот. Според тях, батерията би могла да стане „добре оформена система за енергия за електромобили за масовия пазар”, ако се комерсиализира.

„Вече няма да има безпокойство за пробега, а батерията е достъпна”, казва Чао-Ян Уанг от държавния университет в Пенсилвания (наричан още Пен). „Много бързото зареждане ни позволява да намалим размера на батерията, без да предизвикваме безпокойство за пробега”.

Електромобил с такава батерия може да ускори до 100 км/ч за около три секунди. В него човек ще се чувства като в Порше, каза още Уанг.

„Разработихме доста умна батерия за електрически превозни средства за масовия пазар, постигаща паритет на разходите спрямо превозните средства с двигатели с вътрешно горене”, разказва Уанг.

„Ето как ще променим средата – и няма да допринесем само за луксозните автомобили. Нека всички да могат да си позволят електрически превозни средства”, заключава той.

Батериите имат три основни компонента – анод, катод и електролит. Тъй като литият е силно реактивен елемент, той съхранява голямо количество енергия, затова е предпочитан за батерии. Но литиево-йонните батерии традиционно използват течен електролит (запалима течност на въглеродна основа), който понякога създава проблеми и се сочи като причина за немалкото случаи на батерии, които избухват в пламъци при прегряване например.

Литиево-железните фосфатни (LFP) батерии се сочат като по-безопасна алтернатива. Те използват литиев железен фосфат (LiFePO4) като катоден материал, вече са тествани в електромобили и са известни с безопасността си.

Коментар