TechNews.bg
Водещи новиниНовиниТехнологии

Водородът може да се съхранява като паста в автомобилите

Безопасен и компактен – водородът може да се съхранява в автомобилите като паста
(снимка: Fraunhofer IFAM)

Учени от Германия предлагат безопасен начин за съхранение на водород в автомобилите. Вместо сгъстен водород в колите с горивни клетки може да се използва вода и специално вещество, наречено Powerpaste.

Развитието на алтернативните технологии превърна водорода в едно от най-обещаващите горива за автомобили, но проблемът със съхранението му все още остава нерешен. Необходими са обемни и издръжливи бутилки за съхранение на водород, компресиран под високо налягане, а зареждането им с гориво също е невъзможно без специално оборудване на станциите.


Изход от ситуацията може да бъде Powerpaste, разработена от изследователи от Института за производствени технологии и модерни материали Fraunhofer IFAM в Дрезден. Горивната клетка се основава на твърд магнезиев хидрид, който взаимодейства с обикновена вода, при което се отделя водород, действащ като източник на енергия за двигателя.


[related-posts]

За получаване на твърд магнезиев хидрид се използва едно от най-разпространените и следователно доста евтини вещества, което при температура 350° C и налягане 5-6 пъти по-високо от атмосферното взаимодейства с водорода и с добавяне на естер и метални соли се превръща в паста, действаща като източник на енергия. В колата Powerpaste се изтласква от касетата чрез бутало и взаимодейства с вода, отделяйки газ при реакцията.

„В Powerpaste водородът се съхранява в химическа форма при стайна температура и атмосферно налягане и когато е необходима енергия, малка част от пастата реагира с вода. Всъщност половината от водорода се генерира от вода, поради което Powerpaste има огромна плътност на съхранение на енергия”, пояснява д-р Маркус Фогт от IFAM.

Предполага се, че бордовата електроника на превозните средства ще може самостоятелно да регулира производството на водород в зависимост от нуждата от него в определен момент. Ако е необходимо, празната касета с Powerpaste може лесно да бъде заменена, а резервоарът с вода да се напълни отново от водопроводната мрежа.

Разработчиците обещават, че техните горивни клетки могат лесно да издържат на дълги престои на автомобила на слънце без риск от експлозия. В същото време Powerpaste може да се транспортира в кутии, като се излива в касетите без специално оборудване.

През 2021 г. ще бъде пусната пилотна производствена линия за Powerpaste в Центъра за проекти за съхранение и системи за енергия на IFAM. Очаква се линията да произвежда до 4 тона Powerpaste годишно, които ще се използват за тестване на водородни електрически скутери.

още от категорията

BYD ще открие трети завод за автомобили в Европа

TechNews.bg

За първи път Tesla изпревари Mercedes-Benz по продажби на автомобили

TechNews.bg

Водородът променя “невъзможно” структурата на неръждаемата стомана

TechNews.bg

Северно море може да осигурява чист водород за цяла Европа

TechNews.bg

Топ играч от автоиндустрията скоро ще влезе в България

TechNews.bg

Линеен генератор, захранван с водород, ще заработи в САЩ

TechNews.bg

4 коментара

Иво 25/12/2024 at 09:29

Не е проблема в производството а в съхранението и транспорта.

Отговор
Пламен 16/01/2024 at 10:11

Номера е в комбинация със соларките когато има много излишна енергия например през слънчевите дни. Тогава Ел енергията е 0 стотинки.

Отговор
Петър 03/10/2023 at 22:35

Ами много си умен но нищо не знаеш за студените синтези

Отговор
Огнян Железов 28/07/2022 at 09:49

За получаване на водород е необходимо да се вложи толкова енергия, колкото ще се получи при изгарянето му. Така че с паста или не, за добива не водород трябва да се вложи енергия, и то не по-малко отколкото ще се вложи за зареждането на акумулатор на електромобил. Даки е по-изгодно да се използва водородно гориво или да се произвеждат електромобили това практиката ще го покаже. Проблема е, какво вече писах в производството на енергия.

Отговор

Коментари