Симпатичната Юи-Жонг Лий и трима нейни приятели седят в празен киносалон с 200 места и играят видео-игра на гигантския екран. Докато младата жена „разстрелва” своите игрови противници с безжичния си контролер, звукът гърми в тъмната зала, тътнейки от многобройните високоговорители на киното.
„Качеството на звука е невероятно”, казва 25-годишната студентка пред BBC. „Звукът от изстрелите е толкова жив и разтърсващ, а когато нещо полетя директно към мен от екрана, дори изкрещях”. Лий и нейните приятели продължават да играят в салона, който е един от многото на най-голямата южнокорейска кино верига CGV. Младежите са наели екрана за два часа.
Много кина по цял свят имат този проблем – заради ограниченията поради коронавируса са затворени или пък могат да работят на 50% или 30% капацитет. Съответно много по-малко филми се излъчват в изкушение на киноманите. Някак CGV е стигнала до идеята да предложи своите салони под наем на геймърите – нов поток от приходи.
Южнокорейската кино-верига е решила, че до 18:00 ч. може да даде салона под наем на до четирима души за период от два часа за около 90 долара. После цената нараства до 135 долара за двата часа. Потребителите трябва да носят със себе си своите конзоли, игри и контролери.
Наетите аудитории имат между 100 и 200 места. За сравнение, билетите за излъчване на филм в CGV струват по около 12 долара всеки.
Така зала със 100 места, наполовина запълнена за прожекция, би донесла приходи от 600 долара, нараствайки до 1200 долара за 200-местна зала при 50% капацитет.
Но проблемът не е само в приходите от наполовина запълнен салон – много хора се боят да ходят на обществени места и самият брой на прожекциите е намален. При това положение CGV, макар и да не печели никъде кой знае колко от геймърите, си осигурява известен допълнителен доход.
Служителят на CGV Сеунг-Во Хан предложил идеята, след като се замислил, че филмите и видео-игрите имат доволно много прилики. „Когато мислех как да се възползвам от празните кинопространства, забелязах, че в днешно време игрите могат да се похвалят с отлична графика и добре структурирани истории – точно като филмите”, казва той. „И двата вида развлечение имат аспект на разказване на история. Ако някой може да се наслаждава на гледане на филм в киното, то навярно може да се забавлява и да играе игра”.
От старта на новата услуга в началото на тази година до момента кино-зали са били резервирани за гейминг повече от 130 пъти. По-голямата част от клиентите са мъже в 30-те и 40-те си години, но идват и двойки и цели семейства.
Всичко това не е странно, когато забележим, че световната киноиндустрия е опустошена от пандемията. Глобалните продажби на билети през 2020 г. са спаднали със 71% до 12,4 млрд. долара на фона на 42,5 млрд. долара през 2019 г., според сп. Variety.
И докато някои киносалони, включително най-голямата кино-верига в САЩ, търсят парични „помощи” от правителството, други изглежда търсят начин да се справят по-креативно с проблема. Корейската CGV не е единствената, която позволява на геймърите да си резервират кино екрани. Американската група Malco Theaters прави същото от ноември насам.
Malco позволява на до 20 души да наемат екран в което и да е от нейните 36 кина в Арканзас, Кентъки, Луизиана, Мисисипи, Мисури и Тенеси. Цените за услугата, която се нарича Malco Select, са $100 за два часа или $150 за три.
„Услугата набира все по-голяма сила и става популярна, но нищо не добавя към рентабилността ни в този момент”, казва Карън Мелтън, вицепрезидент и директор маркетинг в Malco, със смесени чувства.
Други американски вериги като AMC и Cinemark позволяват на клиенти в малки групи да резервират залите за частни прожекции.
Обратно в Южна Корея CGV компенсира загубите си и по друг начин: предлага доставки на „кино-храна” по домовете: всичко от пуканки или начос до кордоги (пържени колбаси) и калмари. „Хората, които не ходят на кино, съответно не купуват и нашите храни. Но те имат приятни спомени от яденето на любимите си кино-храни, докато гледат филми в кината. Ние им предлагаме да си осигурят подобно преживяване у дома”, казва говорителят на CGV Сон Хион Парк.
„Нашите пуканки имат разнообразие от вкусове: от карамел, босилек и лук до двойно сирене. Те се различават от тези, които можете да си купите от магазините и супермаркетите, тъй като ние правим свои собствени пуканки, а менюто ни е разработено след години изследвания”, допълва Парк.
По подобен начин в източен Лондон арт-хаус-киното „Genesis” държи кафенето си отворено, за да могат хората да си купуват храна за вкъщи. Тайрън Уокър-Хебборн, собственик на киното, казва, че пандемията е била катастрофална както за кината, така и за филмовата индустрия като цяло. „Не сме продавали [билети за кино] от една година и мисля, че малко са фирмите, които могат да оцелеят след такова нещо”.
Но г-н Уокър-Хебборн остава уверен в дългосрочен план. „Мисля, че все пак ще се върнем към начина на живот от преди пандемията, но ще отнеме [цялата] 2021 г., за да се случи това”.