Онлайн супермаркетът Ocado разкри амбициите си за въвеждане в експлоатация на безпилотните коли. Фирмата ще разчита на експертизата на друга британска компания – Oxbotica, за да създаде самоуправляеми превозни средства за своите доставки, използвайки собствените си технологични разработки.
Въвеждането на превозно средства с автономно движение може да включва автоматични мотокари в складовете, самоуправляеми камионетки за доставка или дори роботи, които да доставят стоката чак до кухнята на купувача. Като част от сделката Ocado купи дял на стойност 10 милиона паунда в Oxbotica.
Двете фирми казват в съвместно изявление, че планират да създадат хардуер и софтуер за автономни превозни средства. „Искаме цялата дейност, от край до край, да бъде автономна – от получаването на складовите наличности през склада до вратата на клиента”, заяви Алекс Харви, ръководител на технологичните разработки на Ocado, цитиран от BBC.
„От гледна точка на клиента ще изглежда така: отваряте вратата си и навън виждате автономно микробусче или друго автономно превозно средство, спряло пред къщата ви, и от него слиза автономен робот, носещ Вашите хранителни стоки, за да Ви ги подаде на прага на дома Ви”, пояснява Харви.
Ocado инвестира силно в развитието на своята технологична платформа за автоматизиране на складовете. Нейната система се използва от някои от най-големите търговски вериги по света, а софтуерът, който управлява многобройните складови роботи, се пише в София.
Новото партньорство с Oxbotica има за цел да доразвие тази идея за пълна автоматизация. Oxbotica разработва софтуер за автономно шофиране за редица глобални клиенти. Компанията е основана през 2014 г. от двама оксфордски професори – Пол Нюман и Ингмар Познер, чиито университетски изследвания са фокусирани върху самоуправляемите автомобили.
В своето съобщение Ocado смекчи очакванията и заяви, че получаването на разрешение от регулаторите за експлоатация на автономни превозни средства по обществените пътища – това, което ще позволи безпилотните доставки до домовете на клиентите – може да отнеме известно време. В краткосрочен план фирмата вижда автономните превозни средства по-скоро в зони с ограничен достъп, като например собствени складове на Ocado.
Ръководителите на Ocado не са съгласни фирмата да бъде наричана онлайн търговец, а по-скоро я виждат като технологична платформа за световните търговски вериги. Партньорството с Oxbotica сигнализира за мащаба на амбициите на Ocado.
Като за начало предполагм ще почнат да ги използват за вендинг машини. Разположение на места достъпни за транспортно средство, зареждането ще е автоматизирано (паркира, зарежда по “ръкав” и заминава). Ще се спестяват много ресурси, но .. само да оправим маркировките по улиците 🙂 …
Скоро и в България, но не при тези маркировки 🙂 тоест при следващо правителство..