Ще успеят ли автономните коли да намерят пътя си

Самоуправляемите превозни средства могат да станат реалност по-скоро от очакваното
(снимка: Aurora Innovaion)

Аurora Innovation – млада фирма за автономни превозни средства, подкрепена от Sequoia Capital и Amazon, постигна споразумение с Uber за закупуване на поделението на голямата компания за самоуправляеми автомобили. Сложната сделка обещава да изпрати пазарната стойност на младата фирма до неочаквано високото ниво от 10 милиарда долара.

Но Aurora няма да даде нито цент за придобиването. Вместо това Uber ще инвестира в Aurora 400 милиона долара. Надеждата сега е, че самоуправляемите превозни средства най-сетне ще намерят верния път към своята реализация.

Aurora е интересна млада компания. Преди сделката с Uber тя бе оценявана на 7,25 млрд. долара. Инвеститори в нея са Toyota, DENSO и Vision Fund на SoftBank. След сделката Uber ще има 26% дял в новата компания, според декларация на Американската комисия по ценни книжа и борси. Изпълнителният директор на Uber Дара Хосровшахи ще заеме място в борда на директорите на Aurora.

Краят на една тъжна история

Сделката позволява на Uber да се отърве от своето подразделение за самоуправляеми коли Uber Advanced Technology Group (ATG). То се бореше за оцеляване от март 2018 г., когато автономна кола на ATG уби пешеходец на пътя. Последва разследване, Uber прекрати изпитанията на автономни коли за няколко месеца след инцидента, а широката общественост потъна в траен скептицизъм към технологията.

Потенциалът на Aurora

Aurora, основана през 2017 г., е фокусирана върху изграждането на пълния набор от технологии за автономно управление – основната технология, която ще позволи на автомобилите да се движат по магистралите и градските улици без човек-шофьор зад волана. Aurora привлече вниманието и инвестициите на известни фондове за рисков капитал и големи технологични компании, мениджърски фирми и корпорации като Greylock Partners, Sequoia Capital, Amazon и T. Rowe Price, отчасти заради авторитета на създателите си.

Основатели на фирмата са Стърлинг Андерсън, Дрю Багнел и Крис Урмсън – все ветерани от индустрията на автономните превозни средства. Урмсън ръководеше проекта за самоуправляеми коли на Google, преди той да се превърне в самостоятелен бизнес под шапката на Alphabet на име Waymo.

Андерсън е най-известен с това, че ръководи разработката и стартирането на Tesla Model X и програмата Autopilot на автомобилния производител. Багнел, доцент в Университета Карнеги Мелън, помогна за стартирането на програмата на Uber за автономни коли, в крайна сметка оглавявайки екипа за автономни средства в Центъра за модерни технологии в Питсбърг.

Триото изгради компания, която е широко уважавана заради своята инженерна прецизност – въпреки че досега не е публикувала много информация за работата на технологията за самоуправление.

Нова посока за автономните превозни средства

Сделката с Uber ще позволи на Aurora да засили работата си по развитие на технологията за автономно шофиране за товарни превози на дълги разстояния. Това е нова посока, като се има предвид, че досега фокусът на Uber ATG беше върху такситата без шофьор. Товарните превози на дълги разстояния са тези, които покриват разстояния над 350 километра.

Наред с това има вероятност младата компания да съсредоточи усилия върху пътническите превози с големи превозни средства като автобуси. В публикация в блога си изпълнителният директор на Aurora Крис Урмсън пише, че договорът „дава безпрецедентна възможност на Aurora да води индустрията както в превоза с камиони на далечни разстояния, така и при пътническата мобилност”.

И в двата случая технологията за автономно придвижване изглежда значително по-приложима, по-лесна за реализиране и не на последно място – икономически оправдана. Товарните превози на дълги разстояния следват приблизително фиксирани набори от маршрути. Обичайно те са извънградски, тоест е налице значително по-малко количество сложни взаимодействия като преминаване през пешеходни пътеки, заобикаляне на неправилно спряно превозно средство на пътя и други предизвикателства, характерни за градската среда. Същевременно автоматиката при товарните превози вече е доказала своята стойност от гледна точка на намаляване на разходите.

При пътническите превози също се следват фиксирани маршрути. Преминаването по определените трасета е до голяма степен предвидимо и също до голяма степен ограничено откъм непредвидени взаимодействия и ситуации.

Това, разбира се, не изключва перспективата за развитие на автономните таксита. Екипът на Uber ATG има експертиза в тази област, а Uber ще бъде ценен партньор, когато Aurora в крайна сметка стане готова да пусне на пазара таксита без шофьори.

Всичко това може би е нова посока на развитие за целия сектор на самоуправляемите превозни средства, който ще им помогне да се превърнат в реалност много по-скоро, по-безопасно и при много по-видими икономически и социални ползи.

Коментар