Европа подхвана Facebook с антитръстови дела

Facebook събира огромни масиви от данни за дейността на потребителите в мрежата и извън нея
(снимка: CC0 Public Domain)

Европейската комисия и Обединеното кралство едновремeнно започнаха антитръстови процедури срещу Facebook заради злоупотреба със събиране на лични данни.

Европейската комисия заяви, че ще разследва дали Facebook злоупотребява с множество данни, събрани от рекламодатели, за да се конкурира с тях в класифицирани реклами. ЕК също така ще провери дали компанията „несправедливо обвързва своята услуга Marketplace със социалната мрежа”.

Това е първата задълбочена проверка от европейските регулатори спрямо Facebook, най-нова стъпка в поредицата усилия за борба с господството на големите технологични играчи на континента.

Едновременно с това Обединеното кралство заяви, че започва разследване спрямо Facebook Marketplace и услугите за запознанства на Facebook. Това стана малко след като антитръстовият надзорен орган на Германия се зае с разследване на Google News Showcase. Германия вече разследва Facebook и Amazon, а Франция проучва рекламните практики на Google и Apple.

Официалното разследване означава, че регулаторите могат да започнат да трупат категорични доказателства за нарушения на антитръстовото законодателство. Процесът може да доведе до повдигане на обвинение и в крайна сметка да завърши със солидни глоби или заповед за промяна в начина на работа.

„Facebook събира огромни масиви от данни за дейността на потребителите на своята социална мрежа и извън нея”, каза Маргрете Вестагер, еврокомисар по конкуренцията. Регулаторът на ЕС „ще разгледа подробно дали тези данни дават на Facebook ненужно конкурентно предимство, особено в сектора на онлайн рекламите, където хората купуват и продават стоки всеки ден”, поясни тя.

„Търговските реклами продължават да се развиват много добре и стимулират значителна част от цялостния ни бизнес”, заяви главният изпълнителен директор на Facebook Марк Зукърбърг през април, като уточни, че повече от 1 милиард души посещават Facebook Marketplace всеки месец.

По отношение на започналото разследване, Facebook „ще продължи да си сътрудничи изцяло с разследващите, за да демонстрира, че [обвиненията] са без основание”, се казва в изявление по имейл от компанията. „Винаги разработваме нови и по-добри услуги, за да отговорим на развиващото се търсене от хората, които използват Facebook”, подчертават от социалната мрежа.

Антимонополният регулатор на Обединеното кралство пък ще разгледа не само дейността на Marketplace, но и услугата за запознанства, която Facebook стартира в Европа миналата година.

Разследването на ЕС стъпва на по-ранно проучване на практиките на Amazon, разглеждащи как т.нар. цифрова платформа може да използва данните, които събира от компаниите, клиенти на нейната услуга, за да се конкурира срещу тях.

Коментар