ЕС обвинява Amazon в потискане на малките търговци

Онлайн търговецът Amazon се сблъска с европейския антимонополен регулатор
(снимка: CC0 Public Domain)

Европейският съюз обвини Amazon, че руши конкуренцията в търговията на дребно. Американската компания използвала своите размери, мощност и данни, за да спечели нечестно предимство пред по-малките търговци, които продават на нейната онлайн платформа.

Атаката на Маргрете Вестагер, отговорникът по въпросите на конкуренцията в ЕС, срещу технологичния гигант от САЩ идва в момент, когато пандемията COVID-19 засили ролята на Amazon в световната икономика, след като онлайн продажбите скочиха в условията на локдаун.

Европейската комисия разследва позицията на Amazon като пазар за търговците на дребно и същевременно техен конкурент, съобщи Ройтерс. Компанията се сблъсква с контрол и в Съединените щати за предполагаемо малтретиране на продавачите, както и за нейната двойна роля на пазара.

Регулаторът на ЕС е проучил как Amazon събира данни за конкуренти, които продават на нейната платформа, предлагайки всичко – от електроника и играчки до храни и кухненски съдове. В доклада се казва, че Amazon използва тази чувствителна информация, показваща какво е популярно и какво не е, за да насочи по-добре собствените си продукти.

Използването на тези данни позволява на Amazon да се съсредоточи върху продажбата на най-търсените продукти, да маргинализира малките търговци и да ограничава способността им да растат, заяви на пресконференция европейският комисар по конкуренцията Маргрете Вестагер.

Вестагер, която има репутацията на един от най-строгите антитръстови изпълнители в света, настоява регулаторите да гарантират, че платформи с двойна роля и пазарна мощ като Amazon не нарушават конкуренцията.

Amazon не е съгласна с твърденията на ЕС, като изтъква, че представлява по-малко от 1% от глобалния пазар на търговия дребно и, че има по-големи търговци от нея във всяка държава, в която оперира.

По-рано тази година антитръстов доклад на Конгреса на САЩ за предполагаемата злоупотреба с пазарна мощ от Amazon също повдигна опасенията, подчертани от ЕС, и вероятно ще повлияе на делото, което американските регулатори водят срещу компанията.

Американският представител Дейвид Сицилин, демократ и най-добрия антипонополен законодател в Парламента, аплодира ЕС и призова Федералната търговска комисия на САЩ да предприеме подобни действия. „Както установихме в рамките на 16-месечно двустранно разследване, Amazon има монополна власт над продавачите в своята платформа”, каза Сицилин.

Обвиненията в ЕС са най-новият пример за това как антипомонолните органи по целия свят, водени от Европа, се борят с предизвикателствата на регулирането на Big Tech – компании, постигнали господство в своите области и с огромни масиви от потребителски данни.

Окончателното решение на ЕС може да дойде следващата година. Amazon рискува глоба до 10% от глобалния си оборот, ако бъде призната за виновна за нарушаване на антитръстовите правила. Въпреки това компанията може да избегне солидно наказание за неправомерни действия, като предложи уреждане на спора.

Европейският орган за защита на конкуренцията разследва Amazon от юли миналата година, след като конкурентни търговци се оплакаха от компанията. Регулаторът заяви, че таксите са свързани с дейността на Amazon във Франция и Германия, двата най-големи пазара в Европа, където компанията е доминиращият играч.

Случаят се фокусира върху използването на търговски данни от платформата на Amazon. Вестагер казва, че нейните служители са проследили 80 милиона транзакции и са прегледали 100 милиона продукта на платформата на Amazon, за да изяснят случая.

Във вторник Европейската комисия започна ново разследване на Amazon относно възможното преференциално третиране на собствените ѝ оферти на дребно и  тези на продавачите в платформата, които използват услугите за логистика и доставка на Amazon.

„Правилата не трябва изкуствено да облагодетелстват собствените оферти на Amazon за продажба на дребно или да се възползват от офертите на търговците на дребно, използващи услугите за логистика и доставка на Amazon”, каза Вестагер, позовавайки се на важността на електронната търговия, област, придобила голямо значение с пандемията COVID-19.

Коментар