ЕС е на път да обяви нови правила за Big Tech

„Новите правила ще изискват цифровите услуги, особено най-големите платформи, да бъдат отворени за начина, по който те оформят цифровия свят, който виждаме”, казва Маргрете Вестагер
(снимка: EU Competition / Twitter)

Европейската комисия е на път да предложи „революционен” преглед на цифровото регулиране, който може да навреди на бизнес моделите на т.нар. Big Tech компании, предупредиха пазарните наблюдатели.

Законът за цифровите услуги, който трябва да бъде представен в началото на декември, се очаква да промени управлението на съдържание на платформи като Google и Facebook и е първият по рода си от 2000 г. Като цяло ЕС иска да направи технологичните гиганти по-отговорни за съдържанието в своите платформи и да гарантира, че конкурентите имат справедлив шанс да успеят срещу големите фирми.

„Революционно е”, коментира Томас Виндже, партньор в адвокатската кантора Clifford Chance, пред CNBC. Предстоящите правила „вероятно ще изискват драматични промени в бизнес практиките и дори бизнес моделите” на Big Tech, смята той.

Миналия месец европейският отговорник по конкуренцията Маргрете Вестагер очерта някои от промените, които биха могли да бъдат включени в новия регламент. „Новите правила ще… изискват цифровите услуги, особено най-големите платформи, да бъдат отворени за начина, по който те оформят цифровия свят, който виждаме. Те ще трябва да докладват за това какво са направили, за да свалят незаконни материали”, каза тя.

„Те ще трябва да ни кажат как решават каква информация и продукти да ни препоръчат и кои да скрият и да ни дадат възможност да влияем върху тези решения, вместо просто да ги вземат вместо нас. И те ще трябва да ни кажат кой плаща за рекламите, които виждаме, и защо сме били насочени от определена реклама”, пояснява Вестагер.

Това би било огромно предизвикателство за технологичните фирми, които отказват да разкрият своите алгоритми от години. „Строгите забрани, обсъждани в DSA (Закон за цифровите услуги), са цунами от гледна точка на това как платформите правят бизнес в Европа”, коментира Никола Петти, професор по конкурентно право в Европейския университетски институт.

Дълги правни битки

През последните години Европейската комисия започна широкомащабни разследвания на компании като Amazon, Facebook, Apple и Google поради опасения, че тяхното господство на пазара възпрепятства конкуренцията. Тези сондирания бяха ръководени най-вече от Маргрете Вестагер, която пое въпросите на конкуренцията през 2014 г.

Но реалната промяна в резултат на тези разследвания често е неуловима, а европейските служби са разочаровани от продължителните съдебни действия. Така например, през 2017 г. Европейската комисия глоби Google с 2,4 млрд. евро (2,81 млрд. долара) за популяризиране на собствена услуга за сравнение на цените при пазаруване, вместо да позволи подобен достъп до услугите на конкурентни компании. Google направи някои промени след този случай, но проучване на Lademann & Associates през септември показа, че няма съществена промяна – по-малко от 1% от трафика през Google Shopping прехвърля потребителите към конкурентни уебсайтове за пазаруване.

Съвсем наскоро беше оспорено решението на Комисията да поиска от Ирландия (член на ЕС) да възстанови 13 милиарда евро неплатени данъци от Apple. Общият съд на ЕС реши през юли, че Комисията не е успяла да докаже, че ирландското правителство е дало данъчно предимство на Apple. Комисията обжалва това решение, но за нея може да бъде трудно да се справи с тази тежест на доказване.

„Може би най-голямото предизвикателство, с което се сблъскваме с прилагането, е да се уверим, че имаме правилната правна рамка и правомощия, за да поддържаме цифровите пазари конкурентни и справедливи”, каза Вестагер в края на октомври.

Притесненията на Google

Говорейки пред CNBC в понеделник, Георгиос Петропулос, научен сътрудник в базирания в Брюксел мозъчен тръст Bruegel, заяви, че технологичните гиганти са „разтревожени” от предстоящите правила.

Google вече изрази опасенията си. Каран Батия, вицепрезидент на Google за глобални държавни въпроси и публична политика, излезе с изявление пред CNBC миналата седмица, в което се казва: „Както ясно заявихме в публични и частни  съобщения, имаме опасения относно някои докладвани предложения, които биха могли да възпрепятстват глобалните технологични компании да обслужват нарастващите нужди на европейските потребители и бизнеси”.

В блог публикация Батия обясни, че Google се притеснява, че новите правила могат например да попречат на платформата за търсене да показва близки ресторанти и на възможността да резервира маси.

„Въпреки че подкрепяме амбицията на DSA да създаде ясни правила за следващите 20 години, които подкрепят икономическия растеж, ние се притесняваме, че новите правила вместо това могат да забавят икономическото възстановяване”, пише той.

Регламентът също се очаква да засегне Facebook, Amazon и Apple и дори някои по-малки играчи. Никола Петти от Европейския университетски институт заяви, че много европейски стартиращи фирми, търговци или разработчици не са въодушевени относно предстоящите правила. „Ако по някакъв начин някой от тях някога е извършил убийство на пазара, правилата на DSA ще важат и за него”, каза той.

Какво могат да направят Big Tech?

Каквото и да предложи Европейската комисия следващия месец, то ще трябва да бъде подписано от държавите-членки и от Европейския парламент. „Трябва да минат няколко месеца, преди да имаме пълно законодателство, което е проблем на бързо развиващия се технологичен пазар, но по-важното е, че правилата са само първа стъпка, а изпълнението на тези правила е ключов проблем”, коментира Декстър Тилиен, старши анализатор във Fitch Solutions, пред CNBC.

Той добави, че големите технологични компании „ще използват законодателния процес, а някои вече са започнали, за да подчертаят отрицателното въздействие върху иновациите и цялостната икономика, за да се опитат да направят окончателните правила по-малко строги от първоначалните предложения”.

Освен известно лобиране обаче, технологичните гиганти не могат да направят нищо, за да спрат новите правила в краткосрочен план, каза Томас Винджи от Clifford Chance. „Те всъщност нямат приятели тук”.

Коментари по темата: „ЕС е на път да обяви нови правила за Big Tech”

добавете коментар...

  1. ..

    Пременил се Илия – пак в тия …

Коментар