Виртуална реалност връща спомените на възрастните

Навигацията във виртуална реалност помага на възрастните да си припомнят факти и събития
(снимка: CC0 Public Domain)

Учените отдавна се стремят да предотвратят избледняването и изчезването на спомените при възрастните, но проблемът е труден за решаване. Сега нови изследвания разкриват, че виртуалната реалност може да помогне на възрастните хора да си припомнят факти и събития въз основа на конкретни подробности.

В проучването са участвали 42 здрави възрастни от района на залива на Сан Франциско. Половината са прекарали четири седмици, играейки по няколко часа всеки ден игра тип виртуална реалност, наречена „Лабиринт”. Те поставяли VR очила и се разхождали на място, обикаляйки виртуални квартали, изпълняйки поръчки, според описанието в Scientific Reports.

Другата половина – контролната група – използвала електронни таблети, за да играе игри, които не изискват навигация или извикване на подробности. След 15 сесии учените проверили как работи паметта на хората от двете групи.

Играещите на таблет показали приблизително същото състояние на дългосрочната памет. Това е установено с тест, базиран на избиране на обекти, които играчите са видели около час по-рано. Но резултатите на играчите на „Лабиринт” са значително по-добри и те по-рядко са подвеждани от обекти, които приличат на разгледаните от тях.

Когнитивният невролог Питър Уайс от Калифорнийския университет в Сан Франциско и колегите му са проектирали VR играта, която, според тях, стимулира хипокампуса – мозъчна област, важна за дългосрочната памет. Екипът не е наблюдавал подобрение на другите две места от мозъка, които са отговорни за автобиографичната и пространствената памет. Сега учените проучват колко дълго продължават наблюдаваните ефекти и кои елементи от обучението имат най-голямо въздействие.

Виртуалната реалност може да осигури по-голямо потапяне и ангажираност в сравнение с други игри, казва Мередит Томпсън, образователен изследовател в Масачузетския технологичен институт, която изучава обучението чрез VR игри, но не е участвала в новото проучване. Тя смята, че е интересно участниците да бъдат наблюдавани и изследвани за проучване „какво прави този тип игра за дългосрочната памет”.

Коментар