Пътни знаци като дъга за автономните коли

Видимо и инфрачервено изображение на пътния знак STOP
(снимка: Jacob Rada / University at Buffalo)

Автономните превозни средства трябва да работят в сложна околна среда и разпознаването на пътните знаци е важна част от работата им. Нов микроструктуриран материал отразява светлината в дъгови пръстени, което може да улесни четенето на пътните знаци от системите за компютърно зрение в самоупрвляемите коли.

Дори извън напълно автономните превозни средства разпознаването на пътните знаци е част от системите за подпомагане на водача вече повече от десетилетие. Обикновено технологията се основава на разпознаване на цветове или форми на знаци, отбелязва NewAtlas. Но все пак разпознаването не всякога се получава правилно в реалния свят. Така е, защото взаимодействието може да бъде повлияно от фактори като осветление, време, препятствия, повреди или нещо толкова просто като… стикери, лепнати върху знака.

В ново изследване учени от Университета Бъфало са тествали обещаващ материал, който може да улесни работата на автономните коли. Това е нова форма на светлоотразяващ материал, вече често използван за подчертаване на знаци и пътна маркировка чрез отразяване на светлината от фаровете на автомобила направо назад към водача. Но вместо да фокусира тази светлина, новият материал я разпръсква, създавайки интересни светлинни ефекти.

Наречен „микромащабен вдлъбнат интерфейс” (MCI), материалът е съставен от тънък филм от малки полимерни сфери, вградени в лента. Когато светлината достигне повърхността, тези микросфери я отразяват в серия от концентрични кръгове. При отразяването бялата светлина създава цветни дъгови пръстени, едноцветният лазер създава ярки и тъмни пръстени, а инфрачервените лазери – свои „собствени” кръгови шарки.

Идеята е, че чрез покриване на пътните знаци с MCI материал, отразените светлини могат да подадат сигнали до множеството сензори в превозното средство, потвърждавайки какъв знак стои насреща.

„Интелигентните пътни знаци, направени от нашия материал, биха могли да осигурят повече сигнали за бъдещите системи, които използват LIDAR и разпознаване на видимите модели заедно, за да идентифицират важни пътни знаци. Това може да бъде полезно за подобряване на безопасността на движението за автономни коли”, казва Киаойкянг Ган, автор на изследването.

Коментар